Přijedete na čerpací stanici a přemýšlíte, jaký benzín nebo naftu svému autu dopřát. Ceny jsou vysoké, ovšem říká se, že je lepší investovat do péče o motor, než následně řešit problémy. Proto je třeba zvážit, zda by se prémiová paliva navzdory vyšší ceně nevyplatila. Chcete ale jednat racionálně a nepodléhat vlivu reklamy. V čem jsou tedy prémiová paliva tak výhodná a opravdu se je vyplatí pravidelně tankovat?
Aktuální ceny pohonných hmot společně s rozsáhlými reklamními akcemi pravděpodobně přesvědčily nejednoho řidiče, aby zvážil možnost investovat více peněz do lepší péče o motor. Většinou je to rozumné rozhodnutí, avšak očekávané výsledky se mohou dostavit až s časovým odstupem.
Prémiová paliva jsou dražší, ale zároveň mohou naše auto správně „vyživit“. Jenže dlouhou dobu se vedou rozsáhlé diskuze na téma kvalita. Opravdu jsou prémiová paliva kvalitní, nebo se jedná o marketingový tah prodejců?
Už během výrobního procesu se do paliv přidávají speciální aditiva, která mají zajistit, že palivo bude splňovat stanovené normy. Tyto přísady představují dodatečné náklady pro výrobce, a proto je rafinerie přidávají pouze v množství nezbytném pro splnění těchto standardů.
Naproti tomu mnoho předních čerpacích stanic, jako jsou Shell, MOL, Benzina a EuroOil, nabízí paliva s vyšším obsahem aditiv. Mezi takové prodejce se nově přidaly i některé obchodní řetězce včetně Globusu, Tesca a Makra. Tyto produkty se prodávají pod různými značkami a poskytují nad rámec standardních specifikací.
Na většině čerpacích stanic se dá koupit tradiční benzín Natural 95 a motorová nafta, které jsou základními palivy produkovanými rafineriemi a splňují kvalitativní požadavky stanovené českou normou, která je pravidelně kontrolovaná českou obchodní inspekcí. To ale není vše.
S rostoucím zájmem a větší poptávkou začali výrobci a distributoři pohonných hmot nabízet paliva s vylepšenými charakteristikami, které překračují standardy stanovené normami. Tato vylepšená paliva jsou prodávána pod specifickými obchodními názvy, aby byla jasně rozlišitelná od standardních pohonných hmot. Navíc je jejich cena vyšší než cena běžných pohonných hmot.
Otázkou je, zda jsou prémiová paliva skutečné prémiová a v čem se od těch normálních liší. Zásadní rozdíl mezi standardním a nadstandardním palivem spočívá v přítomnosti aditiv, která zlepšují vlastnosti paliva nad úroveň stanovenou normami. U nafty tato aditiva zvyšují mazivost, čímž snižují opotřebení vstřikovačů, zlepšují odolnost paliva proti pěnění a zvyšují jeho odolnost proti zamrzání.
U benzínů se výrobci nejčastěji zaměřují na schopnost paliva udržovat motor v čistotě. Za tímto účelem jsou do paliva přidávána takzvaná detergentní (čisticí) aditiva, která jsou schopná odstranit stávající usazeniny na ventilech nebo ve válcích starších motorů a u novějších motorů předcházet jejich vzniku.
To nejdůležitější, co je třeba na závěr zmínit, je fakt, že účinek těchto prémiových paliv rozhodně nepocítíte po prvním natankování. Chce to nejen čas, ale i správnou a úspornou jízdu. Pokud převedeme 60 hodin na běžný provoz při průměrné rychlosti 50 km/h, dostaneme výsledek 3000 km.
Pro benzínové vozidlo s průměrnou spotřebou 7 litrů na 100 km to znamená spotřebu zhruba čtyř nádrží paliva. Pro ty, kdo chtějí zabránit tvorbě usazenin v novém autě, je doporučeno tankovat výhradně paliva, která jsou nadstandardně obohacena o aditiva. Jedině tak tento proces urychlíte a začnete autu od počátku dávat přesně to, co potřebuje.
Zdroje: aktuálně, autoexpress, progresive