Na silnici nesmí, přesto bude nutné za ně platit povinné ručení. Majitelům elektrokoloběžek vznikne další povinnost, kterou se nevyplatí ignorovat. A nejen jim, povinnost budou mít i vlastníci zahradních traktůrků, segwayů nebo sněžných skútrů. Na jaké druhy vozidel se nové nařízení konkrétně vztahuje, kdo všechno si bude muset nově zaplatit pojištění a na kolik zhruba ročně vyjde?
Povinné ručení budou muset mít od 1. dubna 2024 kromě aut a motocyklů také majitelé některých elektrických koloběžek, segwayů či sněžných skútrů. Spadat sem mohou i elektrické skateboardy, jednokolky a dvoukolky.
Stejně tak jako zahradní traktůrky. U těch ale záleží na okolnostech. Při pohybu výhradně po vlastním oploceném pozemku, na kterém nehrozí střet s veřejností, povinné ručení mít nemusí. Jakmile s nimi ale vyjedete ven na veřejnou komunikaci, už se na vás povinnost vztahuje.
Změny přinesl letošní schválený zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Vztahuje se pouze na ty elektrokoloběžky (a další výše zmíněná vozidla), které překračují zákonem dané limity. Konkrétně se novinka týká vozidel, jejichž maximální rychlost překračuje 25 km/h nebo vozidel s maximální hmotností nad 25 kg a rychlostí překračující 14 km/h.
Povinné pojištění se i nadále nevztahuje na elektrokola, jejichž primárním zdrojem energie je šlapání, a invalidní vozíky.
Největší otazník v tomto případě visí zejména nad koloběžkami. V ulicích jich neustále přibývá a jejich rychlost může mnohdy dosahovat i běžně se pohybujícího auta v obci. I když na silnici tyto koloběžky správně nesmí.
„Nehod s účastí koloběžek v Česku dramaticky přibývá. Jen za posledních pět let jejich počet vzrostl téměř dvacetkrát. Zatímco v roce 2017 se jich stalo 23 (ve čtyřech případech měla koloběžka elektrický pohon), za rok 2023 policisté evidují 499 dopravních nehod s účastí koloběžky. Ve 348 případech se jednalo o elektrokoloběžku,“ shrnuje zpravodaj Deník.
Řada běžně prodávaných elektrických koloběžek je rovněž výrobcem „zablokovaná“ na rychlost do 25 km/h, a tedy úředně se na ně nutnost povinného ručení nevztahuje. Tuto pojistku lze ale mnohdy v servisu dodatečně odblokovat a rychlost koloběžky i několikanásobně zvýšit, což může představovat další problémy.
Novela s povinným ručením potom vznikla, aby ochránila případné oběti nehod způsobených rychlou jízdou na elektrokoloběžce. Za případnou újmu na zdraví či majetku tak dostanou oběti odškodnění přímo od pojišťovny z povinného ručení.
Povinné ručení by mělo vyjít na několik stovek korun ročně, pojišťovny obecně hovoří o cca 200 až 300 Kč za rok.
Pojistka se má přitom vztahovat i na škody způsobené na chodníku. Zde by ovšem mohl v budoucnu vznikat rozkol při uplatňování pojistné události. Elektrokoloběžky zatím oficiálně nesmí jezdit ani po silnicích, ani po chodnících. Nelze je totiž registrovat jako motorová vozidla. Jezdit by se na nich správně mělo pouze na cyklostezkách, uzavřených okruzích nebo na soukromých pozemcích.
Při uzavírání pojištění je proto dobré si důkladně přečíst smlouvu a ověřit si, jaké výjimky obsahuje (včetně například odblokování maximální uvedené rychlosti apod.). Podmínky vyplácení budou záviset na okolnostech i dané pojišťovně. „V případě, že nehodu způsobí elektrokoloběžka, to bude samozřejmě trochu komplikovanější než u stávajících vozidel. Poté, co pojišťovna vyplatí plnění, může vůči majiteli koloběžky uplatnit postih, to znamená vymáhat po něm to, co za něj plnila poškozenému,“ odhadoval například pro iROZHLAS Vladimír Krejzar, ředitel likvidace z České kanceláře pojistitelů.
Majitelé elektrokoloběžek s povinným ručením by měli získat zelenou kartu. Od 1. října 2024 by si potom platnost povinného ručení na území Česka měla policie ověřovat výhradně přes evidenci u České kanceláře pojistitelů a nebude již nutné mít doklady o pojištění u sebe.
Zdroje: iROZHLAS, Novinky.cz, Zákony pro lidi, Deník