V loňském roce integrovala Balíkovna své služby do AlzaBoxů, nyní začala spolupracovat se společností provozující tzv. OX Pointy, které lze 24/7 použít pro podání i výdej zásilek. V příštím roce se navíc Balíkovna zcela oddělí od České pošty a stane se samostatnou společností. Dokáže konkurovat Alze a Zásilkovně?
Doručovací služba České pošty, která loni v říjnu rozšířila své služby o doručování na adresu, má další novinku. Zásilky Balíkovny si nově můžete vyzvednout bez front a čekání prostřednictvím boxů OX Point, kterých je v Česku přes 300.
OX Pointy jsou přístupné 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a umožňují snadné vyzvednutí i odeslání pomocí kódu.
„Včera jsme odstartovali možnost odesílat balíky (Balíkovna a Balíkovna na adresu) z boxů našeho partnera OX Point. Tedy odeslat balík je možné nejen z AlzaBoxů, ale nově i ze všech boxů OX Point. Novinku jistě ocení všichni, kteří pravidelně posílají balíky nebo obchodují na Aukru nebo Vinted,“ uvedl 8. března Lukáš Rampas, ředitel Balíkovny.
Pokud jde o odesílání zásilek, to je podobně snadné jako u AlzaBoxů. Odesílatel si vytiskne štítek, opatří jím balík, u OX Pointu načte kód a zásilku vloží do schránky, která se otevře. Některé boxy navíc umožňují vytisknout štítek přímo v nich. Boxů s tiskárnou je zatím pouhá hrstka, pokud však bude testování úspěšné, budou jí vybaveny všechny OX Pointy.
V případě, že balík putuje do jiné Balíkovny, činí cena odeslání 75 Kč. Odesíláte-li zásilku na adresu, vyjde vás na 119 Kč. Pro registrované uživatele jsou ceny obou služeb o 10 Kč levnější.
Po krušných začátcích se i Balíkovna zařadila mezi oblíbené doručovací služby. V nejbližší době ji čeká velká změna – vyčlenění z České pošty. „Co dnes Balíkovnu brzdí v jejím rozvoji, je její spojení s Českou poštou,“ přiznal generální ředitel pošty Miroslav Štěpán, podle nějž má nová služba nabízet stejné služby jako konkurence, tedy doručování do boxů, výdejen a domů.
Balíkovnu proto brzy čeká kompletní rebranding. „Rebranding pomůže posílit vnímání značky Balíkovna jako moderní a zákaznicky orientované společnosti a pomyslně ji odpoutá od hůře vnímané České pošty,“ domnívají se zástupci České pošty. První prodejna by měla být otevřena v prvním čtvrtletí nového roku a firma dále chystá rozšířit svou logistickou síť.
Balíkovna se nyní musí spojit s některými silnými firmami z oblasti e-commerce, které by jí zajistily potřebný obrat. Ten by měl generovat dostatek zásilek a tím i dostatečný zisk. Firma si nicméně uvědomuje, že vstupuje do velmi konkurenčního prostředí.
Na poli doručování zásilek je v Česku silná konkurence. Alza má v současné chvíli k dispozici více než 1 700 AlzaBoxů a přes 18 400 partnerských míst. Zásilkovna se pak může chlubit více než 5 500 kamennými pobočkami a ke 12. březnu její aplikace zaznamenala 10 milionů stažení.
Nejde však jen o počet míst, ale také inovace, které je třeba implementovat. „I když se vyčlení z České pošty, pořád bude z mého pohledu mnohem pomalejší v inovacích a změnách než ostatní hráči, se kterými soupeří, třeba Alza a Zásilkovna. Mám pocit, že než se plánované změny zrealizují, trh a konkurenti budou zase o kus dále,“ uvedl pro magazín E15 Matěj Kapošváry, odborník na oblast e-commerce.
Aby dokázala šlapat na paty svým konkurentům, musela by Balíkovna nejen rozšířit svou výdejní síť, ale také přijít s mobilní aplikací a celým IT systémem.
Zdroje: Česká pošta, Alza, Zásilkovna, E15, Živě, ČT24