Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

EU zahájila formální vyšetřování AliExpressu. Prověřuje obchod s falešnými léky a spolupráci s influencery

Burdun Iliya / Shutterstock.com

Evropská unie zahájila šetření společnosti AliExpress, která je součástí skupiny Alibaba, kvůli obviněním z prodeje falšovaného zboží a nesplnění požadavků nově přijatého zákona o digitálních službách. Podle všeho AliExpress prodává i závadné zboží a podporuje influencery, kteří pak jeho produkty nabízí za úplatu. Co to znamená pro běžného zákazníka?

Přečtěte si také

Žebříček produktů, které se nevyplatí kupovat, pokud nejsou ve slevě

Podezření Evropské komise

Známý čínský e-shop AliExpress, který se v České republice setkává s opravdu velkou popularitou, je nyní pod bedlivým sledováním Evropské unie. Evropská komise se rozhodla zjistit, zda společnost AliExpress neobchoduje s falešnými léky a nepropaguje pornografii. Komise má také podezření, že AliExpress porušuje pravidla o digitálních službách (DSA) v oblastech, jako je řízení rizik, moderace obsahu a procesy pro řešení stížností.

Evropská unie zkoumá AliExpress kvůli pornografii a padělaným lékům

Zájem Bruselu se rovněž soustředí na průhlednost v reklamě a systémech doručování, stejně jako na možnost využití shromažďovaných dat pro vědecké účely. Vyšetřování AliExpressu se konkrétně zaměřuje na prodej léčiv a potravin, stejně jako na rizika spojená s distribucí pornografického materiálu a bezpečností hraček.

Evropský komisař Thierry Breton upozorňuje na závažný problém s prodejem nelegálních a nebezpečných produktů. Dalším bodem nespokojenosti je nedostatečná transparentnost. Komise vyžaduje, aby byl k dispozici spolehlivý a snadno přístupný rejstřík reklam.

Odborníci tvrdí, že AliExpress neposkytuje dostatečnou ochranu mladistvým proti škodlivému obsahu a s osobními údaji zákazníků zachází v rozsahu, který překračuje povolené limity.

Kaspars Grinvalds / Shutterstock.com

Spolupráce AliExpressu s influencery se EU nelíbí

Vyšetřovací komise Evropské unie rovněž prozkoumá partnerský program pro influencery, který AliExpress nabízí, jak uvádí web Evropské unie. Tento program umožňuje influencerům na sociálních médiích získávat provize za produkty prodávané na platformě AliExpress prostřednictvím odkazů, které sdílejí.

Podle odborníků existují obavy, že tento mechanismus může přispívat k distribuci nekvalitního a potenciálně nebezpečného zboží, které by se mezi širokou veřejnost mohlo snáze dostat.

Hrozí vysoká pokuta a omezení služeb

Podle zprávy, kterou Evropská unie zveřejnila na svých stránkách, může společnosti udělit pokutu v maximální výši 6 % celosvětového obratu společnosti. V případě globálního gigantu, jako je AliExpress, by to mohlo činit až několik milionů korun.

Společnost se však proti všem tvrzením brání a uvádí, že její výrobky nejsou zdraví škodlivé a mají prokazatelný původ a veškeré informace o tom, z čeho se skládají, jak se můžeme dočíst na webu Evropské komise.

13_Phunkod / Shutterstock.com

Ostatní čínské e-shopy jsou na tom podobně

Některé další čínské e-shopy, mezi které například patří i Shein, na postavení Evropské unie vůči AliExpressu reagují odmítavě. Ve svém prohlášení pro agenturu Reuters Shein uvádí, že vyrábí pouze tolik, aby uspokojil existující poptávku, a udržuje podíl neprodaných oděvů na trvale nízké úrovni.

Podle nedávných údajů dosáhl Shein v minulém roce obratu více než šestnáct miliard dolarů. Tento obchod si získal oblibu také mezi zákazníky v České republice a na Slovensku. Na facebooku se věnuje aktivní výměně názorů a zkušeností v rámci speciální skupiny.

V neposlední řadě nelze vynechat i nedávno vzniklý e-shop Temu. Tento čínský e-shop totiž čelí kritice za své internetové obchodování. Evropská unie a jiné instituce proto Temu vyzvaly, aby doložilo doklady týkající se jeho podnikání v souvislosti se zákonem o digitálních službách, jak uvádí portál Euronews. Temu navíc čelí kritice za agresivní reklamu a nelegální obohacování se na ostatních značkách, uvádí web Politico.

Zdroje: Reuters, Evropská komise, Euronews, Politico, Retail detail, Green peace