Většina z nás se již narodila do doby, kdy jsou inovace zcela běžné. Jsou zde ale i tací, kteří si na nové vzhledy výrobků nemohou zvyknout a stále hledají ten svůj starý dobrý potravinový kousek. Jak se některé známé pokrmy změnily a jak vypadaly dříve? Podívejte se sami a posuďte, co se vám líbí více.
Design obalu je mnohdy důležitější než samotná chuť daného výrobku. Zamyslete se nad tím, kolikrát jste si něco koupili jen proto, že se vám zkrátka líbil obal. Určitě jste si danou věc většinou nepořídili jen proto, že byste ji potřebovali, ale proto, že byla hezká, zajímavá a nevšední.
Správný obal je totiž polovičním klíčem k úspěchu. Jenže nelze věci propagovat pod jedním vzhledem donekonečna a doba, která postupem času plyne a mění se, si žádá i jisté změny v marketingových strategiích. Své o tom ví výrobci nejznámějších značek, kteří obaly svých výrobků pravidelně vylepšují.
Pokud se někdy stane, že narazíte na nějaký retro týden nebo pěknou retro výstavu, možná se budete divit, jak dříve vaše oblíbené pochoutky vypadaly. Třeba ještě naše babičky či prababičky mají doma ve sklepě nebo na půdě schované krabičky od potravin, které dnes již v regálech obchodů nenalezneme.
Ale pozor. Dané produkty tam mnohdy jsou, jen vypadají jinak. Pro někoho je znovunalezení takových retro obalů skutečným pokladem, který je dokáže zahřát u srdce. Mnoho z nás má totiž z předchozí doby uchované různé vzpomínky, na které většinou nechceme zapomenout.
Oblíbené sladké pochoutky, mezi které patří Pikao, Piknik nebo Jesenka, se dnes pyšní zcela jasnými a moderními obaly. V dřívějších dobách tomu tak ale nebylo a oproti dnešní podobě vypadaly tyto produkty smutně. Vzhled a styl tuby však zůstává stále stejný. Velkou změnou prošla i za socialismu oblíbená Indulona, kterou naše babičky používaly na opalování.
Velkou proměnou za poslední léta prošla i Becherovka, která byla dříve velmi špatně označena a na svém těle se pyšnila německým nápisem Johann Becher Carlsbad. O tyčinkách Deli, Margot, Milena nebo Kofila ani nemluvě. I jejich obaly prošly postupným vylepšením a původní bychom dnes jen stěží poznali.
Snad nejvíce známým výrobkem, který je i dnes na předních příčkách oblíbenosti, je kakaový nápoj Granko. Design obalu prošel od devadesátých let výraznými změnami. Původní obrázek holčičky byl nahrazen bílým hrnkem s červenými puntíky. Došlo i na úpravu typografie loga, přičemž jediným stálým prvkem zůstala červená barva.
Dnes je Granko dostupné v obalu, který pozornost příliš nepoutá, ale pro milovníky nostalgie nabízejí řetězce občasné retro akce, kdy je možné zakoupit produkt v původním designu s holčičkou a hrnečkem.
Jaká verze obalu Granka se nejvíce líbila vám? Původní verze s holčičkou, současná „zlatomodrá“ verze, nebo například ta z 90. let s Machem a Šebestovou?
Dejte nám vědět do diskuze pod tímto článkem.
Zdroje: Hospodářské noviny, Czech design