Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Rum s plachetnicí patří Čechům. Likérka Fruko-Schulz už není ruská

Fruko-Schulz

Na jaře letošního roku došlo k významné změně vlastnictví jindřichohradecké likérky Fruko-Schulz, která se pyšní dlouhou tradicí ve výrobě alkoholických nápojů. Navzdory převodu společnosti z rukou ruských akcionářů na českého vlastníka, mnoho lidí stále věří, že firmu vlastní ruští majitelé.

Přečtěte si také

Schovejte si chuť hub na zimu: Zavařené lišky v lahodném sladkokyselém nálevu

Tradice a budoucnost Fruko-Schulz

Fruko-Schulz je společnost s bohatou historií, sahající až do roku 1898, kdy byla založena firma Moritz Schulz. Od výroby ovocných a dezertních vín se později přeorientovala na likéry a alkoholické nápoje. Jejím nejznámějším produktem je jindřichohradecký rum s etiketou plachetnice, který je oblíbeným artiklem nejen v České republice. Vedle toho nabízí řadu dalších produktů.

Přechod z ruských rukou

V březnu 2024 společnost přešla do vlastnictví Českého hospodářského holdingu, jehož majitelem je Radek Bukovský. Fruko-Schulz už tak z žádné části nevlastní ruští akcionáři.

Ve středu jsme transakci dokončili a nyní byla zanesena i do obchodního rejstříku. Posun je podle mě velmi radikální a pozitivní a mohl by otevřít prostor pro partnery, kteří o nás ztratili zájem kvůli tomu, že majitelé pocházeli z Ruska,“ uvedl v březnu tohoto roku ředitel společnosti Josef Nejedlý pro ČTK.

Pro Fruko-Schulz tak může změna znamenat návrat některých partnerů a zákazníků, kteří spolupráci ukončili kvůli předchozím vlastníkům z Ruska. E-shopy jako Mall.cz a Alza.cz, řetězec Ahold či firma Lagardere a dokonce i financující banka Moneta Money Bank ukončily s likérkou spolupráci. Nové vedení tak má šanci obnovit tyto ztracené vztahy a otevřít dveře novým možnostem.

Přestože je likérka už přibližně půl roku ve vlastnictví Čechů, na svých Facebookových stránkách stále čelí obviněním ze strany zákazníků, kteří nechtějí kvůli válce na Ukrajině podporovat ruské společnosti. Likérka se tak rozhodla uvést vše na pravou míru na svém Facebooku.

Kofola může vstoupit do výroby piva, potvrdil antimonopolní úřad

Likérka Fruko-Schulz čelí na trhu silné konkurenci, nejen od domácích výrobců, ale i od zahraničních značek. V poslední době se například skupina Kofola ČeskoSlovensko rozšířila o výrobu piva společnosti Pivovary CZ Group, která patří mezi pět největších pivovarů v České republice a produkuje oblíbená piva jako Holba, Zubr a Litovel. Navíc Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nedávno povolil transakci, že Kofola může koupit také společnost Fontána, která na území Česka prodává alkoholické i nealkoholické nápoje.

Aby Fruko-Schulz udržela a posílila svou pozici na trhu, bude důležité, aby přinášela nové nápady a rozšiřovala svou nabídku produktů.

I oblíbená Becherovka přešla do nového vlastnictví

Nedávno změnila majitele i Becherovka, respektive společnost Jan Becher – Karlovarská Becherovka. Ta však v českých rukou již nebyla celé dvě desetiletí. Od roku 2001 ji vlastnil francouzský koncern Pernod Ricard. Od května 2024 je novým majitelem polská společnost Maspex. Ta nepřebrala pouze značku, ale také výrobní závod a sklady v Karlových Varech.

Skupina Maspex je tak dalším obrovským konkurentem likérky Fruko-Schulz. Tento gigant totiž vlastní více než 70 značek a působí ve více než 70 zemích po celém světě.

Zdroj: ČTK, Kofola, ÚOHS, Maspex, Fruko-Schulz