V českých městech i mimo ně přibývá počet samoobslužných čerpacích stanic. Je zřejmé, že jde o obrovský trend, který by navíc mohl pokračovat i v dalších letech. Pro majitele pump jsou totiž samoobslužné čerpací stanice často mnohem nákladově přijatelnější variantou. Motoristům je navíc často odměnou nižší cena za jeden litr paliva.
Pro samoobslužné čerpací stanice je typické, že až na výjimky tam nenajdete žádnou obsluhu. Řidič se tedy musí kompletně obsloužit sám, což se týká placení i samotného tankování. Při pohledu do aktuální struktury benzínek v Česku je zřejmé, že některé čerpací stanice jsou samoobslužné celodenně, některé ale jen po část dne.
Řada firem tedy stále více přistupuje k tomu, že během dne se na benzínce nachází obsluha, u které je možné si případně zakoupit třeba cigarety, denní tisk nebo téměř cokoliv do auta. Během nočních hodin ale tato obsluha není k dispozici, motoristé ale mají možnost se obsloužit sami, a to díky takzvaným tankomatům.
První bezobslužná čerpací stanice byla na území České republiky zprovozněna už v roce 2007, konkrétně šlo o benzínku, která se nacházela v Průhonicích u Prahy.
Od té doby podobných čerpacích stanic v Česku masivně přibylo, s oblibou do nich investuje třeba společnost Benzina. V případě této společnosti navíc řidiči mají možnost tankovat v porovnání s běžnou benzínkou levněji, a to až o 3 Kč za litr. I proto jsou samoobslužné čerpací stanice mezi motoristy stále populárnější a do budoucna mají velký potenciál.
Pro samoobslužné benzínové pumpy je typické, že řidiči mají možnost tankovat v podstatě kdykoliv. Tankování bývá často rychlé, není totiž potřeba čekat ve frontě při placení. Výjimkou je ale každopádně situace, kdy na tankování čeká dlouhá kolona aut.
Pokud se ptáte na to, jak tyto čerpací stanice konkrétně fungují, je odpověď poměrně jednoduchá. Jakmile řidič u stojanu zaparkuje, vybere na platebním terminálu částku, za kterou chce natankovat. Stanoví takzvaný finanční limit, do kterého může tankování maximálně probíhat.
Jakmile se platba autorizuje, bude tankování pohonných hmot povolené. Po dosažení peněžního limitu, rozhodnutí řidiče nebo po naplnění nádrže se tankování zastaví, z bankovního účtu se motoristovi následně strhne jen skutečně vynaložená částka a řidič od tankomatu obdrží potřebný daňový doklad.
Proces je tedy poměrně jednoduchý a vyhovuje i majitelům benzínových pump. Ty totiž nemusí platit mzdy a odvody na sociální a zdravotní pojištění případné obsluze. Nákladová úspora je tedy v porovnání s klasickými čerpacími stanicemi obrovská.
Zdroj: Benzina