Řetězec Lidl se rozhodl nahradit ve všech svých britských pobočkách papírové cenovky elektronickými štítky. Diskont uvedl, že tato technologie pomůže zaměstnancům zefektivnit práci, protože ušetří čas, který by strávili výměnou papírových štítků. Stejná technologie by měla být zavedena i v českých pobočkách.
V květnu loňského roku informoval řetězec Lidl na svých stránkách o plánovaném zavedení elektronických štítků. Ty chtěl do listopadu instalovat ve všech svých pobočkách. Rozhodnutí přejít kompletně na digitální cenovky vzešlo z pozitivních reakcí na pilotní spuštění projektu v prodejně Praha – Nárožní, kde štítky fungují od listopadu 2022.
Digitální cenovky jsou na první pohled nerozeznatelné od těch papírových, využívají totiž technologii, která se používá i pro čtečky e-knih. Propisují se zcela automaticky a šetří tak nejen práci zaměstnancům, kteří nemusí podle slevových akcí cenovky ručně měnit, ale také tisíce tun papíru ročně.
Jedna prodejna vymění průměrně asi 45 tisíc cenovek ročně, což představuje velkou časovou zátěž. Jejich zrušení navíc ušetří ohromné množství papíru. „Celková spotřeba cenovkového papíru ve všech prodejnách je cca 3000 tun ročně. Díky digitálním cenovkám docílíme významné úspory papíru a snížíme náš dopad na životní prostředí,“ uvedl někdejší mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.
„Digitální cenovky přináší velký přelom v našem podnikání. Díky centrálnímu systému budou všechny změny na cenovkách, ať už se bude jednat o cenu, složení, gramáž a jiné parametry, upravovány automaticky. Informace uváděné na cenovkách budou tedy jednotné ve všech prodejnách a ušetří zaměstnancům až 400 hodin práce ročně. Zaměstnanci už totiž nebudou muset tisknout, odesílat a umísťovat aktuální cenovky, o vše se postará centrální systém,“ dodává.
Po testování elektronických štítků ve 35 prodejnách budou nyní zavedeny také ve všech britských pobočkách společnosti Lidl. Řetězec uvádí, že tato změna pomůže díky omezení papíru a obalů ušetřit více než 206 tun oxidu uhličitého ročně.
„Jako diskont máme udržitelnost a efektivitu zapsanou hluboko v naší DNA. Provádění změn v našem fungování, ať už malých, nebo velkých, nám umožňuje zlepšit celkový nákupní zážitek našich zákazníků,“ uvedl ředitel prodejní organizace Lidl GB Isaac Ekpenyong.
Otázka ekologie a udržitelnosti je pro řetězec více než důležitá. Je součástí iniciativy REset Plastic, v rámci níž se snaží do roku 2025 nahradit 100 % použitých plastů recyklátem. Na svých pokladnách navíc využívá tzv. modré účtenky z termopapíru, které jsou ekologické a certifikované jako FSC.
„V tomto konkrétním případě pomáháme našim kolegům tím, že jim dáváme více času, aby se mohli věnovat úkonům, které slouží našim zákazníkům. Náš přechod na elektronické regálové štítky je ale víc než to; je to další krok, který podnikáme ke snížení našeho dopadu na životní prostředí omezením spotřeby papíru a inkoustu,“ dodal Ekpenyong.
Elektronickými štítky disponuje i hypermarket Albert, který jejich testování ve své prodejně v pražském obchodním centru Galerie Butovice zahájil již počátkem roku 2019 a koncem roku 2021 jich spravoval již více než 600 tisíc.
„Digitální cenovky přináší nakupujícím kompletní a pohodlný přehled o jednotlivých produktech. Vedle ceny na displeji přehledně najdou i další údaje včetně výrobce či země původu nebo jakosti produktů. Při vývoji a zavádění elektronických cenovek jsme čerpali také z řady zkušeností od kolegů z Belgie,“ uvedl v roce 2019 Tomáš Kořínek, manažer projektu digitálních cenovek prodejen Albert.
Nové cenovky najdou zákazníci především v čerstvém sortimentu, jako je pečivo, ovoce či zelenina. „Kromě čerstvých oddělení se zákazníci setkají s elektronickými cenovkami také u kosmetiky, čisticích a pracích prostředků, v pokladní zóně a vybraných kategoriích trvanlivého zboží, jako je káva, čaj, dětská výživa, sušenky či cereálie. Vybrané městské supermarkety, například na Florenci v Praze či v Jesenici mají elektronické cenovky u velké většiny produktů,“ vysvětlil v roce 2021 Kořínek.
Lidl a Albert však nejsou jediné řetězce, které novinku v Česku zavádějí. V roce 2018 je na svých prodejnách nainstaloval řetězec Kaufland, který je využívá především v odděleních ovoce a zeleniny. Ve stejném roce začal digitální etikety testovat hypermarket Billa, a to na pražské prodejně v Poděbradské ulici. Implementaci na dalších 10 prodejnách dokončil v roce 2019 a rozšiřování stále pokračuje.
Elektronické štítky využívají nejen potravinové řetězce, ale i další prodejci, jako například Tchibo, Datart, Alza.cz nebo CZC.cz.
Zdroje: retailgazette.co.uk, lidl.cz, gbnews.com, cnews.cz, mediaguru.cz