Nejnovější výsledky velkých kosmetických společností opět dokládají, že v dobách ekonomického utahování opasků lidé hledají potěšení v drobných nákupech kosmetiky a parfémů. Proto se nyní módní obchodníci, kteří čelí klesající ochotě zákazníků utrácet, snaží vstoupit na trh s kosmetikou, což platí i pro čínský Shein, známý svým rychlým módním sortimentem.
L'Oréal, největší kosmetická společnost na světě, ohlásila již třetí rok po sobě dvouciferný růst tržeb, které v minulém roce dosáhly 41 miliard eur. „Rok 2023 byl pro nás mimořádně úspěšný, i přes geopolitické napětí, inflační tlaky a stagnaci kosmetického trhu v Číně jsme zaznamenali nejlepší růst za více než dvě dekády,“ uvedl generální ředitel Nicolas Hieronimus.
Pozitivní zprávy přišly také z centrály gigantického prodejce kosmetiky Coty, jejíž tržby v posledním čtvrtletí vzrostly o 13 procent, čímž překonaly očekávání analytiků.
Unilever, jeden z největších výrobců potravin a péči o tělo, zaznamenal, že růst tržeb v posledním kvartálu vedly právě prodeje kosmetiky a produktů osobní péče na rozdíl třeba od zmrzliny a dalších potravin.
Zara i H&M jsou příkladem módních značek, které se snaží prorazit s vlastními řadami kosmetiky, přičemž Zara zaznamenala virální úspěch některých svých parfémů především u mladých lidí na TikToku.
Čínský e-shop Shein, známý svou agresivní strategií v marketingových aktivitách na módním trhu, se nyní také snaží prosadit v kosmetice. Důvodem může být i zjištění, že v roce 2023 zaznamenal více než 30% nárůst prodeje kosmetiky.
Proniknutí na kosmetický trh nejen módním řetězcům přináší výzvy, které musí překonávat, a hlavně jim prodlužují cestu mezi výrobou a zákazníkem. Vývoj kosmetických produktů je mnohem delší než u oblečení, což ztěžuje rychlou adaptaci na trendy. Bezpečnost a testování jsou klíčové, ale značně zdržují a spotřebitelské preference se rychle mění.
V posledních měsících se zejména na sociálních sítích objevují srovnání kosmetiky a parfémů světových značek s těmi privátními, ale napodobování dražších originálů je v kosmetice obtížnější a obchodníci musí investovat do příběhů jednotlivých produktů, jak online, tak v kamenných obchodech, aby si získali zákazníky. Což se právě ve většině případů děje prostřednictvím influencerů na sociálních sítích.
Také polské značky rozšiřují svou působnost i do segmentu kosmetiky, přičemž řetězec Hebe, s více než 300 prodejnami v Polsku, se nově zaměřuje na české zákazníky. Po úspěšném zahájení online prodeje se Hebe rozšířilo do velkých nákupních center v Praze. První prodejny Hebe byly otevřeny na přelomu roku v nákupních centrech Černý Most a Galerie Harfa v Praze.
Už rok před expanzí do kamenných prodejen zahájilo Hebe provoz internetového obchodu v Česku a na Slovensku, nabízejícího více než 18 tisíc produktů za atraktivní ceny. Podle předběžných údajů za rok 2023 dosáhly tržby Hebe výše 469 milionů eur, což odpovídá téměř 12 miliardám korun, a vykázaly meziroční nárůst o 31 procent. Online prodeje vzrostly o 47,5 procenta a tvoří přibližně 17 procent celkových tržeb. V minulém roce Hebe otevřelo 34 nových prodejen a čtyři v Polsku uzavřelo.
Biedronka, která v Polsku provozuje více než 3,5 tisíce prodejen, plánuje v letošním roce expanzi na Slovensko. Tento krok naznačuje pokračující růst a expanzi polských retailových značek v regionu.
Zdroj: newstream.cz, loreal-finance.com