Všeobecné zvyšování cen v ekonomice a zvýšené DPH se propsalo i do cen prodávaných deníků a časopisů. Většina z nich totiž v posledních týdnech zdražila. Nejčastěji o 2 Kč, u některých titulů se ale cena zvýšila i o 5 Kč a více. Magazín Vogue zdražil dokonce o 20 Kč.
Oblíbenost tištěných médií v posledních letech mírně klesá, a to zejména kvůli stále silnější online formě. Kromě klesajících prodejů většiny tuzemských časopisů a deníků se ale zákazníci musí v roce 2024 popasovat i s nárůstem cen. Není sice příliš dramatický, v dlouhodobém horizontu ale může některé spotřebitele znechucovat.
České deníky a časopisy totiž v posledních měsících zdražují opakovaně. Vydavatelé často argumentují stoupající inflací, a to hlavně vyššími náklady na výrobu a distribuci. Nynějším důvodem je i zvýšení sazby DPH z 10 % na 12 %. V blízké době se nejspíš začnou výrazněji zvedat i mzdy, a proto je možné, že tento fenomén se do konečných cen tištěných médií v České republice taktéž brzy promítne.
Při srovnání cen z konce loňského roku a z počátku toho letošního je zřejmé, že v tuzemských trafikách nenajdete žádný tištěný titul, jehož cena by se mezi lety 2023 a 2024 nezměnila.
Všechny české deníky vstoupily do roku 2024 s vyššími prodejními cenami. Tituly skupiny Czech News Center, která stojí za deníky Blesk, Sport nebo třeba Aha!, se v průměru zdražily o 2 Kč. Mnohem výraznější cenový nárůst potkal ekonomický deník E15, jehož cena se zvýšila dokonce o 5 Kč.
Už v říjnu loňského roku se stejně zvýšila i koncová cena konkurenčních Hospodářských novin, za kterými stoji vydavatelství Economia. Hospodářské noviny jsou momentálně nejdražším deníkem v České republice, cena se vyšplhala už na 40 Kč. Nejlevnějším deníkem je naopak Aha!, jedno vydání vyjde zákazníka na 17 Kč.
Skupina Vltava Labe Media zdražila svůj nejoblíbenější titul Deník o 2 Kč, v případě Deníku N se koncová cena zvýšila dokonce o 4 Kč. K nejnižšímu zdražení se na tuzemském trhu odhodlala skupina Mafra, do které se řadí třeba Lidové noviny nebo MF Dnes. U těchto deníků totiž cena stoupla o 1 Kč.
Zdražily i všechny časopisy. U většiny z nich je však toto cenové navýšení pouze mírné a pohybuje se okolo 1 Kč. Touto měrou se cena zvýšila kupříkladu u téměř všech programových časopisů. Výjimkou je pouze Křížovkář TV magazín, za kterým stojí vydavatelství VLM. Jeho cena se zvýšila o 2 Kč a momentálně se prodává za 29,90 Kč.
Nejvýraznější cenový nárůst mezi časopisy zaznamenal lifestylový titul Vogue. Jeho cena se koncem loňského roku držela na úrovni 149 Kč. V lednu se ale prodával už za 169 Kč.
Zdroj: Mediář