Že se od nového roku měnily dosavadní sazby DPH, už jste nejspíš zaznamenali. Namísto původních 21, 15 a 10 procent máme nyní základní sazbu 21 % a sníženou 12 %. Víte, jakého zboží a služeb se vlastně změny týkají? Povíme vám, u kterých komodit DPH stoupla, u kterých šla naopak dolů a jak to vlastně ovlivní ceny našich nákupů.
Od 1. ledna vstoupilo v platnost nové znění zákona č. 349/2023 Sb., podle něhož se mění sazby daně. Ta základní zůstává nadále ve výši 21 %, snížené sazby 10 a 15 % se ruší a zavádí se snížená sazba ve výši 12 %.
DPH klesla na 12 procent u zboží a služeb, které jsou nepostradatelné nebo prospěšné, jako jsou léky a farmaceutické výrobky, vybrané potraviny, doprava osob, dětské autosedačky, stavební práce, pohřební služby a knihy, u nichž je nově DPH dokonce 0 %.
K nárůstu daně naopak došlo u položek „bez prokazatelného sociálního či zdravotního významu, které byly zařazeny do snížené sazby minulou vládou v reakci na skutečnosti, které už pominuly (covidová krize, elektronická evidence tržeb)“. Patří sem čepované pivo, úklidové práce v domácnostech či kadeřnické a holičské služby. Z 15 na 21 % narostla DPH u nápojů, sběru a skladování komunálního odpadu, řezaných květin či palivového dřeva.
Podle našich dat se u potravin s novou nižší sazbou DPH snížily v lednu akční ceny oproti prosinci minulého roku průměrně o tři procenta. Produkty, které nově spadají do vyšší sazby DPH, navíc výrazně zdražily.
Z datové analýzy cen v akčních letácích Kupi.cz vyplynulo, že jsou ceny ovlivněny právě změnou v sazbě, která činí tři procenta. Asi o tolik totiž zlevnily například mléčné výrobky, maso, především kuřecí prsa nebo vepřová plec, uzeniny, sladkosti a slané snacky. Z nealko nápojů pak čaj a káva. Některé druhy ovoce a zeleniny jsou naopak dražší, například mandarinky nebo okurka hadovka.
Pokud jde o ceny základních potravin, zlevnily například těstoviny, některé druhy kávy (Jihlavanka, Nescafé) a mléčné výrobky, jako jsou sýry eidamského typu, camembert, jogurty, tvarohy, pomazánková másla a jogurtové nápoje. Ušetříte také při nákupu sladkostí, jako jsou oblíbené Horalky, tyčinka Margot nebo tradiční Ledové kaštany.
Naproti tomu vzrostla cena u piv, limonád, minerálních a pramenitých vod nebo džusů a likérů. „Zaznamenali jsme zvýšení akčních cen u sladkých limonád, jako jsou Coca-Cola, Pepsi nebo Mirinda. Dva litry Coca-Coly nově koupíme v akci nejčastěji za 39,90 Kč oproti prosincovým 36,90 Kč. Z nealkoholických nápojů podražil také tonic nebo některé druhy džusů,“ uvedla Monika Kopčilová, datová analytička Kupi.cz.
Zarytí pivaři si nejspíš postesknou, protože jejich oblíbený zlatavý mok spadá nově do 21% sazby, a to jak čepované, tak lahvové pivo. S vyšší sazbou přišlo také očekávané zdražení, které je patrné například u světlého výčepního piva Velkopopovický Kozel či světlý ležák Krušovice. Pilsner Urquell naopak zlevnil.
Pokud jde o tvrdý alkohol, výrazně vzrostly ceny některých druhů whisky, například značky Jameson, který se v akci prodává o 50 korun dráž (v Bille, Albertu i Tescu) než v předchozích letech.
Zdroje: Kupi.cz, financnisprava.cz