Na český maloobchodní trh loni vstoupilo 39 nových značek, což bylo nejvíce za posledních deset let, vyplynulo to z nedávných údajů realitně-poradenské společnosti Cushman & Wakefield. Česko tak opět dokázalo, že je významnou kupní silou a pro značky atraktivní lokalitou. Jaké nově příchozí značky vyvolaly v roce 2023 největší rozruch a jaký sektor se u nás rozrůstá nejvíce?
Stejně jako v uplynulých letech spadalo i v rekordním loňském roce nejvíce nově příchozích značek do sektoru módy a občerstvení a potravin neboli F&B (z ang. food and beverage). Z celkového počtu 39 nových značek jich bylo v rámci F&B zastoupeno 14, z módního odvětví to bylo 9.
Mediální pozornost se potom loni stáčela zejména ke dvěma z obou kategorií. První z nich, dlouho očekávaná americká značka spodního prádla Victoria’s Secret, otevřela svou první prodejnu v květnu v pražském nákupním centru Westfield Chodov. Druhou byla první pobočka americké sítě fast foodů Popeyes, která se otevřela počátkem listopadu v pražském Domě módy a dodnes na Václavském náměstí vyčnívá dlouhými frontami zvědavých a hladových zájemců.
I v předchozím roce přišlo nejvíce nových značek (33) do hlavního města, z dalších lokalit je atraktivní zejména Brno a Ostrava.
„Český trh a především Praha je pro retailové značky jednoznačně atraktivní, zůstává pro ně hlavní vstupní branou do regionu střední a východní Evropy. Pro mezinárodní módní a další společnosti je to jedno z nejatraktivnějších prostředí,“ přiblížil za společnost Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu.
Z občerstvení za pozornost stála rovněž první restaurace populárního konceptu Aperol Spritz Terrace, kterou najdete v pražském Mánesu. Dále otevření konceptu Holy Pasta v prostorách v Manifesto Market, čajovna The Alley v ulici Na Příkopě, italské restaurace Rossopomodoro v Palladiu či Signorvino ve Westfield Chodov, nebo čokoládovna a specializovaná prodejna Toblerone v nákupním centru Fashion Arena Prague Outlet.
V segmentu potravin představily nové formáty svých prodejen i řetězce BILLA nebo Makro. BILLA začala otevírat maloformátové prodejny VIVA BILLA u čerpacích stanic. Pod Makro zase spadají nové prodejny německých supermarketů Bonveno, které jsou dostupné především obyvatelům a pracovníkům v centru Prahy.
Z módních brandů rozšířila kromě „andělského“ prádla sortiment luxusních značek například italská značka zimního oblečení MooRER, která otevřela pobočku v Maiselově ulici v Praze, nebo francouzská módní značka Zadig & Voltaire sídlící v Široké ulici. Za opětovný příchod lze považovat i celosvětově oblíbenou obuvní značku Jimmy Choo, která se po delší pauze bez kamenné prodejny přestěhovala na adresu Pařížská 21.
Z ostatních segmentů se zákazníkům například poprvé v Česku představilo slovenské knihkupectví Martinus, ke konci roku otevřela v pražské Galerii Harfa i první prodejna portugalská drogerie Hebe.
Ze značek, které přijdou do Česka v letošním roce, je zatím zveřejněných pár jmen. Ve spolupráci s řetězcem JIP chystají návrat na náš trh například privátní výrobky Carrefour, už nyní je také známý další americký řetězec s rychlým občerstvením.
„Příští rok se můžeme těšit zejména na nové a dominantnější koncepty stávajících brandů působících na trhu. Předpokládáme i příchody nových značek, z nichž nyní mohu zmínit například chystané otevření Five Guys, dalšího fastfoodového řetězce v centru Prahy,“ uzavřel Kotrbáček.
Zdroje: cushmanwakefield.com