Vánoční dárky někdy nemusí být trefou do černého – špatná velikost, nevhodný styl nebo dokonce poškozené zboží pod stromečkem nejsou ničím neobvyklým. Co v takovém případě dělat? Ať už plánujete dárek vrátit, vyměnit nebo reklamovat, máme pro vás přehled praktických rad a informací, které vám pomohou situaci snadno vyřešit.
Než se vydáte vyměnit nevhodný dárek, nejprve si ujasněte, zda byl zakoupen v kamenné prodejně, nebo na e-shopu. V případě nákupu na e-shopu máte ze zákona 14denní lhůtu na vrácení zboží bez udání důvodu. K uplatnění nároku je nutné mít doklad o koupi nebo nákup prokázat například výpisem z účtu.
Většinou stačí oznámit vaše rozhodnutí prodejci, často prostřednictvím formuláře, který je dostupný přímo na webu daného e-shopu. Poté je třeba zboží řádně zabalit a dle instrukcí nejpozději do 14 dnů zaslat na adresu prodejce. Důležité je dbát na zákonné výjimky, jako jsou zboží podléhající rychlé zkáze, zboží s osobní úpravou (například gravírem), kosmetika a zvukové či obrazové nahrávky. Vracet není možné ani noviny a časopisy.
Pokud jste na reklamaci dárku zapomněli nebo jste se s blízkými na předávání dárků setkali až po Vánocích, může se snadno stát, že zákonnou lhůtu dvou týdnů prošvihnete. Ani v takovém případě nemusíte o svá práva přijít. Kolem Vánoc většina e-shopů nabízí prodlouženou možnost vrácení nevhodného dárku, která je například 30 dnů nebo až do konce ledna.
Co se týče samotného vrácení zboží, podle zákona by jej měl vyřizovat kupující, většina e-shopů však totožnost zákazníka neověřuje, má-li u sebe pokladní doklad nebo fakturu.
Určitě vás napadá otázka, zda je nutné zboží vrátit v původním obalu. Pokud jde o vrácení zboží v zákonné lhůtě 14 dnů, spotřebitel zboží nemusí vrátit v původním obalu. Je jasné, že pro vyzkoušení zboží je nutné jej vybalit a s produktem se seznámit. Prodejce proto nemůže po kupujícím požadovat, aby zboží dodal „nedotčené“. I tak je však dobré zboží vhodně zabalit, aby při doručení nedošlo k poškození, za něž by nesl odpovědnost právě kupující.
Pokud jste zboží používali nad rámec běžného seznámení s produktem, zboží jste během používání poškodili nebo jakkoli znečistili, s možností vrácení se rozlučte, případně bude částka ponížena o náklady spojené s opravou.
Problém může nastat v případě, že byl dárek zakoupen v kamenné prodejně. V takovém případě totiž zákonný nárok na vrácení zboží do 14 dnů bez udání důvodu nemáte. Dobrá zpráva je, že ačkoli nejde o povinnost, většina obchodů, zejména velkých řetězců, výměnu zboží umožňuje.
Každý prodejce si případné vrácení řeší po svém. Většinou nabídne výměnu nevhodného dárku za jiné zboží, případně vám vystaví dobropisovou kartu s odpovídající částkou. Peníze vám vrátí jen málokde. Už při nákupu zboží je tedy vhodné se informovat, zda je možné případné vrácení a za jakých podmínek.
Jestliže vám dárek pod stromečkem udělal upřímnou radost, asi vás moc nepotěší, pokud se na něm záhy začnou projevovat vady. V takovém případě máte nárok uplatnit právo z vadného plnění, které je ze zákona možné minimálně dva roky od zakoupení produktu. Některé obchody nicméně poskytují ještě delší záruku, často za příplatek.
K reklamaci potřebujete doklad o koupi, eventuálně ještě záruční list. Prodejce musí řádně podanou reklamaci přijmout, se zákazníkem sepsat reklamační protokol a do 30 dnů od jeho přijetí reklamaci vyřídit. Neučiní-li tak, obraťte se na Českou obchodní inspekci.
Zdroj: Kupi.cz