E-shop Notino není oficiálním distributorem značky Chanel. Snaží se s ní sice získat smlouvu, ale zatím marně, protože luxusní francouzský brand si svoje partnery vybírá opravdu přísně. Jak je tedy možné, že jeho parfémy prodává? A odkud pocházejí? To bylo předmětem soudního sporu, který trval šest let a Notino ho nakonec prohrálo. Mělo by tedy prozradit jméno přeprodejce. O zákazu prodeje se ale údajně zatím nejednalo.
Stát se smluvním prodejcem Chanel není vůbec jednoduché. Francouzská společnost si moc dobře uvědomuje, že je ikonou módního průmyslu a diktuje si podmínky, které zatím splnilo jen sedm tuzemských prodejců. Požaduje například minimální počet prodejen nebo určitou podobu prezentace produktů. „Když půjdete na Ples v opeře, tak se také musíte nějak obléknout,“ komentoval tato pravidla právní zástupce Chanelu Jiří Čermák.
Pražský soud potvrdil, že firma Chanel je v právu. Notino by jí tedy mělo údaje o přeprodejci poskytnout, aby s ním mohla porušení smluvních podmínek řešit. „Není rozhodně nepřiměřené, aby žalobce jako vlastník ochranné známky požadované informace věděl, aby mohl zažalovat toho, kdo porušil sjednané podmínky,“ uvedla členka soudního senátu Gabriela Kučerová.
Český kosmetický řetězec se hájí tím, že nebylo řečeno, jak ochrannou známku Chanelu poškozuje. A zároveň se snaží zpochybnit jeho pravidla pro spolupráci, která označuje dokonce za diskriminační. Podle francouzských soudů jsou ale zcela v pořádku a slouží k tomu, aby nebyla ohrožena hodnota značky.
Všechny tyto prodejci jsou stálicemi na českém trhu a mimo jiné nabízejí i parfémy od značky Chanel. Pouze francouzská Sephora a německý Douglas je ale nakupují přímo od luxusní značky. Notinu se to zatím nedaří, ale celkově si vede velmi dobře. Z Česka se dostal do celé Evropy a úspěšně provozuje desítky prodejen. A jeho úspěchy potvrzuje i to, že v minulém účetním roce mělo obrat přes miliardu eur (tedy asi 24 miliard korun).
Kontroverze jsou navíc ve světě parfémů poměrně obvyklou záležitostí, a to nejen v souvislosti s prodejem na internetu, kde se objevuje spousta padělků nebo prošlého zboží. Například americká Sephora řeší v poslední době i problémy přímo v prodejnách. Kvůli častým krádežím velkého množství parfémů se totiž rozhodla v amerických pobočkách pozastavit obvyklý způsob prodeje, který umožňuje zákazníkům nejprve vůně otestovat a pak až si vybrat tu pravou. V Česku ale podle dostupných informací podobné opatření nechystá.
Zdroje: hn.cz, echoprime.cz, forbes.cz