Káva je jedním z nejoblíbenějších nápojů světa, a i když se může zdát, že si mnoho lidí kupuje levnou kávu, stále více lidí si neváhá za kvalitní kávu připlatit. Důkazem hovořícím sám za sebe je úspěch Starbucks Corporation, mezinárodního výrobce kávy a největšího obchodního řetězce kaváren na světě. Nejen, že i v době ekonomické krize prosperuje, ale má mimořádně ambiciózní plány na otevření mnoha tisíc nových poboček po celém světě.
V minulém čtvrtletí narostly tržby společnosti o 11 % na 9,4 miliardy dolarů. Množství prodejů se zvýšilo o 8 %. Ukázalo se, že Starbucks lidé navštěvují stále častěji, mimo USA se tržby zvýšily o 5 %. Zisky vzrostly z 878 milionů na 1,2 miliardy dolarů, což bylo více, než se očekávalo.
Podle současného vývoje nebude zájem o kávu polevovat ani v budoucích letech, a to vedlo společnost k tomu, že plánuje do roku 2030 otevřít po celém světě 17 tisíc nových obchodů. I když je Starbucks už nyní jedničkou na trhu, přesto chce svou pozici posílit, nyní má po celém světě 38 tisíc obchodů a aktuálně by podle jeho plánu mělo vznikat v průměru 8 obchodů každý den.
„Během posledních pěti let jsme otevřeli 9 000 obchodů – 7 000 z nich bylo mimo USA. Staneme se skutečně globálními, když vytvoříme prostorový zvuk omnikanálových strategií na 86 trzích, kde prodáváme kávu Starbucks," uvedl Michael Conway, prezident skupiny International and Channel Development.
Na současnou dobu má Starbucks velkolepé plány, které shrnul do 5 bodů:
Ve Starbucks už dlouho panuje nespokojenost s nízkými mzdami baristů. To se v budoucnu může změnit. Starbucks očekává, že do fiskálního roku 2025 zdvojnásobí hodinový příjem pro pracovníky svých obchodů. Pevně se k tomu ale nezavázal a vzhledem k inflaci a rostoucím životním nákladům by to v konečném důsledku nemusel být příliš velký platový posun.
Kávový gigant navázal spolupráci s technologickými giganty, konkrétně spolupracuje s Amazonem, Applem a Microsoftem. Partnerství s Microsoftem se rozšíří prostřednictvím spolupráce v její inovační laboratoři, aby spojil generativní schopnosti umělé inteligence a posunul vývoj produktů a personalizaci na další úroveň. Se společností Apple spolupracuje v jejím prvním obchodě Green Apron Innovation na experimentování a vylepšování technologií, které pomáhají partnerům po celém světě. S Amazon One a jeho technologií Just Walk Out společnost Starbucks uvedla, že přetváří zkušenosti zákazníků v obchodě.
Navzdory geopolitické situaci Starbucks posiluje pozici po celém světě a jeho příznivci si mohou dopřát kávu v jeho obchodech již téměř v každé zemi. Tato společnost nepřestává překvapovat a zdá se, že k dosažení svých cílů hodlá využít celou škálu inovací od zákaznických zkušeností až po nové formáty obchodů.
Zdroje: fastcompany.com, starbucks.com, axios.com, retaildetail.eu