Nakupování na internetu je super pohodlné, ale někdy se může pořádně vymstít. Česká obchodní inspekce proto pravidelně aktualizuje seznam rizikových e-shopů, u kterých je lepší být opatrný – nebo se jim rovnou vyhnout. V článku zjistíte, jak poznat podezřelé stránky, na co si dát při online nákupech pozor a co dělat, když už jste naletěli. Přečtěte si, jak nenaletět podvodníkům a nakupovat bez starostí!
Nákupy na internetu jsou stále populárnější a zdá se, že s nejrůznějšími e-shopy se doslova roztrhl pytel. V tak širokém výběru je snadné se ztratit a naletět tak podvodníkům. Na webu České obchodní inspekce proto najdete seznam e-shopů, na které byste si měli dát pozor.
Nejčastějšími důvody, proč jsou internetové stránky zařazeny na tuto černou listinu ČOI, jsou nedostatečné informace o prodejci, absence obchodních podmínek, zvyšující se počet stížností bývalých zákazníků či insolvenční řízení uvalené na provozovatele e-shopu.
„Jako provozovatel webu není uveden nikdo, stránky jsou tedy zcela anonymní a spotřebitel neví, s kým uzavírá kupní smlouvu a vůči komu může nárokovat svá práva. Před nákupem na těchto stránkách Česká obchodní inspekce varuje,” opakuje se nejčastěji na seznamu pochybných e-shopů ČOI.
Kromě tohoto se objevují též další důvody. Na podezřelých webech často opakovaně chybí obchodní podmínky, sídlo firmy je mimo Evropskou unii a na internetu se to jen hemží negativními recenzemi a porušením právních předpisů. Máte-li pochybnost o konkrétním e-shopu, stačí jej na webu ČOI vyhledat a ověřit, zda také nepatří mezi ty potenciálně nebezpečné.
Ačkoli je seznam pravidelně aktualizován, v žádném případě jej nelze brát jako kompletní výčet problematických e-shopů. Fakt, že konkrétní e-shop není na seznamu zařazen, neznamená, že bude nákup na něm bezpečný. Nákupu vždy věnujte dostatek pozornosti, a zabrousíte-li na e-shop, na němž jste dosud nenakupovali, ověřte si před nákupem hned několik věcí.
Důvěryhodný obchod má na svých stránkách transparentně uvedené kontaktní údaje, včetně celého názvu firmy, adresy, telefonního čísla a e-mailu a čísla IČO, které si lze snadno ověřit v obchodním rejstříku například na adrese msp.gov.cz. Podle čísla IČO můžete ověřit, zda není na provozovatele uvalena exekuce nebo insolvenční řízení. V patičce stránky také obvykle bývají k dispozici Obchodní podmínky daného prodejce.
Před nákupem je vždy možné ověřit si recenze spotřebitelů na Google, takže snadno odhalíte, kdo je podvodník a kdo ne. I u spolehlivých e-shopů se samozřejmě může objevit negativní recenze, na tu však často provozovatel reaguje a snaží se dopátrat, kde se stala chyba. Podezřelé by vám měly být především ty e-shopy, kde negativní recenze převažují.
Zkontrolovat můžete též vzhled stránky a samotnou doménu. Zjistíte-li, že byla zřízena teprve nedávno, je to přinejmenším podezřelé. Vizuál webu je často také vypovídající. Působí na vás profesionálně, nebo spíše amatérsky? Fotky zboží jsou vlastní, nebo stažené z internetu? Jazyk je spisovný, nebo jsou na webu hrubky? Podezření by ve vás měly vyvolat také velmi nízké ceny. Jsou-li výrazně nižší než u konkurence, může se jednat o obchod s kradeným zbožím nebo padělky.
Zvláštní pozornost byste měli věnovat e-shopům nabízejícím zboží za extrémně nízké ceny, které však nemají zboží skladem a fungují spíše jako katalog zboží než skutečný e-shop. Na webu ČOI se k těmto subjektům píše toto: „Podle informací uvedených na internetových stránkách nejde o klasický e-shop, ale o ‚nákupní galerii‘, jejímž prostřednictvím údajně zboží nabízejí externí zahraniční subjekty. Má se jednat zřejmě o společnosti se sídlem v Číně nebo v jiných asijských zemích, u nichž je pro spotřebitele obtížné ověřit jejich existenci a důvěryhodnost.“
U takových e-shopů se pak často objevují stížnosti na dodání zboží s velkou časovou prodlevou, případně nedodání vůbec. „Je-li dostupnost označena např. výrazem ‚skladem ihned k odeslání‘, může to v praxi znamenat, že zboží se nachází v Číně a bude doručeno až za několik týdnů či měsíců. Řešení reklamací a/nebo vracení zboží může být pro spotřebitele obtížné. Případný nákup na těchto internetových stránkách Česká obchodní inspekce doporučuje důkladně uvážit a před jeho provedením velmi podrobně zkontrolovat dodací lhůty, obchodní podmínky a identitu a důvěryhodnost externího prodávajícího.“
V případě, že si nejste jisti důvěryhodností e-shopu, ale produkt, o který máte zájem, jiný e-shop nenabízí, platbu za nákup raději proveďte na dobírku. Zbystřit byste měli i tehdy, pokud e-shop tuto možnost vůbec nenabízí a vyžaduje platbu předem. Dobírka bývá u většiny známých e-shopů zpoplatněna, vždy je však zákazníkovi k dispozici.
U platby předem většinou zadáváte informace o své kartě, což je u nedůvěryhodného e-shopu přinejmenším riskantní. Zvlášť podezřelý je pak požadavek na platbu prostřednictvím systému Western Union.
V těchto případech bohužel platí, že nejdůležitější je prevence. Než nákup provedete, důkladně si vždy prověřte výše uvedené informace. Pokud se přesto rozhodnete u obchodníka nakoupit, počítejte předem s jistou mírou rizika. Vymahatelnost práva při podvodu velmi záleží na původu subjektu. Pokud jde o zahraniční e-shop původem ze země s nízkou vymahatelností práva, je šance na vrácení zboží/peněz téměř nulová.
O pomoc můžete požádat také svou banku, která může na základě dodání vadného zboží, případně nedodání zboží provést tzv. chargeback (zpětné zaúčtování) transakce. V podstatě jde o jakousi reklamaci platby, kterou vám poskytuje vaše banka. Chargeback není právně vymahatelný, záleží pak pouze na jejím posouzení, zda máte na vrácení platby nárok či nikoli.
Zdroje: ČOI, Kupi.cz