Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

ČOI varuje před podvodnými e-shopy. Poznáte je podle nedostatku informací a absence recenzí

Olezzo / Shutterstock.com

Stalo se vám, že jste nakoupili na neznámém e-shopu a zboží nikdy nepřišlo? I to se někdy stává. Zákazníků, kteří se stali oběťmi podvodu, je v českém rybníčku více než dost. Aby se takových případů stávalo co nejméně, Česká obchodní inspekce vede seznam internetových stránek, které jsou z nějakého důvodu pro spotřebitele rizikové. Pro ověření bezpečnosti e-shopu přitom stačí sledovat několik ukazatelů. Přečtěte si, jak nenaletět.

Přečtěte si také

Polévka je grunt! Uvařte si „tekuté zlato“, které dodá tělu sílu bojovat proti bacilům

ČOI provozuje černou listinu e-shopů

Nákupy na internetu jsou stále populárnější a zdá se, že s nejrůznějšími e-shopy se doslova roztrhl pytel. V tak širokém výběru je snadné se ztratit a naletět tak podvodníkům. Na webu České obchodní inspekce proto najdete seznam e-shopů, na které byste si měli dát pozor.

Nejčastějšími důvody, proč jsou internetové stránky zařazeny na tuto černou listinu ČOI, jsou nedostatečné informace o prodejci, absence obchodních podmínek, zvyšující se počet stížností bývalých zákazníků či insolvenční řízení uvalené na provozovatele e-shopu.

Jaké jsou znaky podvodných e-shopů?

„Jako provozovatel webu není uveden nikdo, stránky jsou tedy zcela anonymní a spotřebitel neví, s kým uzavírá kupní smlouvu a vůči komu může nárokovat svá práva. Před nákupem na těchto stránkách Česká obchodní inspekce varuje,” opakuje se nejčastěji na seznamu pochybných e-shopů ČOI.

Kromě tohoto se objevují též další důvody. Na podezřelých webech často opakovaně chybí obchodní podmínky, sídlo firmy je mimo Evropskou Unii a na internetu se to jen hemží negativními recenzemi a porušením právních předpisů. Máte-li pochybnost o konkrétním e-shopu, stačí jej na webu ČOI vyhledat a ověřit, zda také nepatří mezi ty potenciálně nebezpečné.

Pixel-Shot / Shutterstock.com

Před nákupem si ověřte provozovatele

Ačkoli je seznam pravidelně aktualizován, v žádném případě jej nelze brát jako kompletní výčet problematických e-shopů. Fakt, že konkrétní e-shop není na seznamu zařazen, neznamená, že bude nákup na něm bezpečný. Nákupu vždy věnujte dostatek pozornosti a zabrousíte-li na e-shop, na němž jste dosud nenakupovali, ověřte si před nákupem hned několik věcí.

Důvěryhodný obchod má na svých stránkách transparentně uvedené kontaktní údaje včetně celého názvu firmy, adresy, telefonního čísla a e-mailu a čísla IČO, které si lze snadno ověřit v obchodním rejstříku například na adrese www.justice.cz. Podle čísla IČO můžete ověřit, zda není na provozovatele uvalena exekuce nebo insolvenční řízení. V patičce stránky také obvykle bývají k dispozici Obchodní podmínky daného prodejce.

Berte v potaz kladné recenze

Před nákupem je vždy možné ověřit si recenze spotřebitelů na Google, takže snadno odhalíte, kdo je podvodník a kdo ne. I u spolehlivých e-shopů se samozřejmě může objevit negativní recenze, na tu však často provozovatel reaguje a snaží se dopátrat, kde se stala chyba. Podezřelé by vám měly být především ty e-shopy, kde negativní recenze převažují.

Zkontrolovat můžete též vzhled stránky a samotnou doménu. Zjistíte-li, že byla zřízena teprve nedávno, je to přinejmenším podezřelé. Vizuál webu je často také vypovídající. Působí na vás profesionálně, nebo spíše amatérsky? Fotky zboží jsou vlastní, nebo stažené z internetu? Jazyk je spisovný, nebo jsou na webu hrubky? Podezření by ve vás měly vyvolat také velmi nízké ceny. Jsou-li výrazně nižší než u konkurence, může se jednat o obchod s kradeným zbožím nebo padělky.

VAKS-Stock Agency / Shutterstock.com

Přeprodej zboží z Číny

Zvláštní pozornost byste měli věnovat e-shopům nabízejícím zboží za extrémně nízké ceny, které však nemají zboží skladem a fungují spíše jako katalog zboží než skutečný e-shop. Na webu ČOI se k těmto subjektům píše toto: „Podle informací uvedených na internetových stránkách nejde o klasický e-shop, ale o „nákupní galerii“, jejímž prostřednictvím údajně zboží nabízejí externí zahraniční subjekty. Má se jednat zřejmě o společnosti se sídlem v Číně nebo v jiných asijských zemích, u nichž je pro spotřebitele obtížné ověřit jejich existenci a důvěryhodnost.”

U takových e-shopů se pak často objevují stížnosti na dodání zboží s velkou časovou prodlevou, případně nedodání vůbec. „Je-li dostupnost označena např. výrazem „skladem ihned k odeslání“, může to v praxi znamenat, že zboží se nachází v Číně a bude doručeno až za několik týdnů či měsíců. Řešení reklamací a/nebo vracení zboží může být pro spotřebitele obtížné. Případný nákup na těchto internetových stránkách Česká obchodní inspekce doporučuje důkladně uvážit a před jeho provedením velmi podrobně zkontrolovat dodací lhůty, obchodní podmínky a identitu a důvěryhodnost externího prodávajícího.”

Pozor na platbu předem

V případě, že si nejste jisti důvěryhodností e-shopu, ale produkt, o který máte zájem, jiný e-shop nenabízí, platbu za nákup raději proveďte na dobírku. Zbystřit byste měli i tehdy, pokud e-shop tuto možnost vůbec nenabízí a vyžaduje platbu předem. Dobírka bývá u většiny známých e-shopů zpoplatněna, vždy je však zákazníkovi k dispozici.

U platby předem většinou zadáváte informace o své kartě, což je u nedůvěryhodného e-shopu přinejmenším riskantní. Zvlášť podezřelý je pak požadavek na platbu prostřednictvím systému Western Union.

fizkes / Shutterstock.com

Jak se bránit, pokud u podvodníka nakoupíte?

V těchto případech bohužel platí, že nejdůležitější je prevence. Než nákup provedete, důkladně si vždy prověřte výše uvedené informace. Pokud se přesto rozhodnete u obchodníka nakoupit, počítejte předem s jistou mírou rizika. Vymahatelnost práva při podvodu velmi záleží na původu subjektu. Pokud jde o zahraniční e-shop původem ze země s nízkou vymahatelností práva, je šance na vrácení zboží/peněz téměř nulová.

O pomoc můžete požádat také svou banku, která může na základě dodání vadného zboží, případě nedodání zboží, provést tzv. chargeback (zpětné zaúčtování) transakce. V podstatě jde o jakousi reklamaci platby, kterou vám poskytuje vaše banka. Chargeback není právně vymahatelný, záleží pak pouze na jejím posouzení, zda máte na vrácení platby nárok či nikoli.

Zdroje: ČOI, ČOI, mesec.cz