Je nejoblíbenějším a nejprodávanějším nealkem na světě, zároveň nejznámější značkou. Slavná Coca-Cola je každým třetím vypitým nápojem a prodává se ve více než 312 státech. Stále však dokáže překvapit. Přečtěte si o její historii, dobách, kdy obsahovala také tvrdé drogy nebo alkohol, a dalších zajímavostech. O kolika z nich jste už slyšeli?
Za výrobou první Coca-Coly stál v roce 1886 lékárník John Stith Pemberton, který ji v Atlantě prodával jako léčivý sirup na předpis proti migrénám, nachlazení, problémům s trávením nebo proti únavě.
Právě povzbuzující účinky udělaly z Coca-Coly v dobách jejího vzniku oblíbený produkt. A není divu. Původní receptura obsahovala alkoholické víno a listy jihoamerické koky neboli kokain. Pemberton byl totiž následkem zranění z války závislý na morfinu a hledal jeho účinnou náhradu.
A kdy se z Coly stala i „dětská“ limonáda? O vinnou ingredienci přišel recept během velké americké prohibice. O kokain zase až po více než 40 letech prodeje v roce 1929 poté, co byl uznán v USA jako ilegální tvrdá droga. A tak zbyla jen sladká chuť s tajným mixem aromat a ingrediencí. Dnes Coca-Cola funguje jako celosvětová franšíza. V Atlantě se vyrábí originální sirup, který si pak jednotliví výrobci ředí sodou a lahvují.
Již od počátku svého působení na trhu vynikala originálními reklamami a marketingem. S názvem i logem s nezaměnitelným rukopisem přišel Pembertonův účetní a sekretář Frank Robinson, kterého napadlo, že budou dvě psací „C“ vedle sebe vypadat na plakátech a etiketách dobře.
O silnou propagaci se potom zasadil především Asa Griggs Candler, který se později dostal do vedení firmy. Coca-Colu prezentoval jako nápoj ideální na cesty, na chuť, uhašení žízně i povzbuzení, pro volný čas a rodinná setkání. Logo se objevovalo v kalendářích, na hodinkách, vějířích pro dámy, ubrouscích i lahvích. A postupně se Coca-Cola stala v USA sponzorem většiny velkých sportovních událostí.
V roce 1950 se Cola začala prodávat v praktických plechovkách. Postupně se na trhu objevovaly varianty light bez cukru nebo s příchutěmi, například s vanilkovou či třešňovou, které jsou v prodeji dodnes.
Že to Cola s marketingem skutečně umí, dokazuje i fakt, že naprosto ovládla Vánoce, které pro spoustu lidí každoročně začínají s první odvysílanou reklamou s přijíždějícím červeným kamionem. Již první slogan značky zněl v roce 1921 „Žízeň nezná roční období“. Odkazoval tak na to, že je limonáda nejen výborným letním osvěžením, ale i slavnostním nápojem pro rodinnou vánoční hostinu.
Málokdo ale tuší, že to byla právě Coca-Cola, která stvořila dnešní celosvětově známou podobu Santy Clause. Do té doby by znám spíše jako obyčejný skřítek. Vzhled obtloustlého, dobrosrdečného dědy s bílým plnovousem, červeným kabátkem a čepcem i velkým páskem s tlustou sponou, mu dal malíř Haddon Sundblom v roce 1931, kdy jej exkluzivně navrhl pro vánoční reklamu Coca-Coly.
Zdroje: g.cz, coca-colacompany.com, novinky.cz