Již nějakou dobu se hovoří o tom, že resort životního prostředí plánuje zavést poplatky za letáky, skrze které mají výrobci a distributoři přispívat na jejich likvidaci. Klasická papírová nabídka slev, tak jak ji známe, nejspíš za chvíli úplně skočí. Zavedení poplatku bude mít nejen vliv na množství letáků v oběhu, ale pravděpodobně se dotkne i tisíců pracovních míst. Kdy má k plánované změně dojít a jaký bude mít dopad na zákazníky?
Od zavedení likvidačního poplatku si Ministerstvo životního prostředí České republiky slibuje snížení množství papírového odpadu. Podle odhadu nyní tvoří slevové letáky skoro čtvrtinu odpadu z modrých popelnic.
Zároveň jsou reklamní tiskoviny tzv. nezpoplatněnými „černými pasažéry“ kolektivního systému. To znamená, že náklady na jejich likvidaci nyní platí obce, a tedy částečně i občané. Za ministerstvo to pro magazín Ekonews.cz uvedl David Surý.
Poplatky za letáky by měly být součástí připravované novely o obalech, která má vejít v platnost nejdříve od poloviny roku 2025. Její první verzi plánuje ministerstvo předložit k připomínkám letos na konci listopadu. Aktuálně se navrhuje, že by letáky měly podléhat recyklačnímu poplatku až 3 500 Kč za tunu.
Výrobci a distributoři se nicméně obávají, že kromě zdražení výroby reklamních tiskovin bude mít zavedení poplatku vliv i na omezení jejich produkce. V Česku funguje na tři tisíce tiskáren, které zaměstnávají kolem čtrnácti tisíc lidí. Ve výsledku tak mohou být ohroženy tisíce pracovních míst.
„V případě, že by došlo ke schválení v této výši, to může znamenat i ztrátu 2,5 tisíce pracovních míst. Pravda je, že jsme doposud žádné poplatky na likvidaci neplatili,“ přiblížil pro Českou televizi prezident Svazu polygrafických podnikatelů Zdeněk Sobota.
Kromě pracovníků tiskáren však o místa mohou přijít také lidé, kteří letáky roznáší. Často se jedná například o hendikepované či jinak obtížně zaměstnatelné osoby, případně seniory a maminky, které si tímto způsobem přivydělávají.
„Zavedení takového opatření by se v konečném důsledku promítlo také do jejich zaměstnanosti. Pravděpodobně povede ke snížení objemu distribuce,“ řekl pro Českou televizi manažer marketingu a komunikace České distribuční Jaroslav Staněk.
Co se týče samotných poplatků, zákazníci se nemusí ničeho obávat. Finanční náklady na likvidaci tiskovin, které jsou zdarma, na spotřebitele nijak nepřejdou. Naopak, v ideálním případě by teoreticky mohly přispět k nižším poplatkům za komunální odpady.
Stejně ale bude mít omezená produkce reklamních letáků na řadu zákazníků významný vliv. I přes to, že se postupně informace o akcích přesouvají do online prostředí a mobilních aplikací, jsou u nás papírové letáky řetězců velmi populární. Více než 80 % lidí nad šedesát let stále volí papírovou verzi, kde si často označují hlavně zlevněné zboží, uvedla Česká televize.
Za pár let se tak může stát, že si slevy budeme hledat výhradně na internetu a v telefonu. Už nyní se k tomuto kroku uchyluje čím dál více řetězců. Papírové letáky úplně zrušily například OBI, ASKO, Tesco či družstva CBA. A další omezují jejich počet, mezi nimi třeba dm drogerie, Datart, Globus nebo Penny Market.
Digitální verze letáků na druhou stranu nabízí celou řadu výhod. K nahlédnutí jsou dostupné na webech jednotlivých řetězců, případně v mobilních aplikacích. Snadno si tak můžete najít nebo ověřit slevy i přímo během nákupů, případně je začít plánovat třeba cestou z práce.
Na stránkách nákupních rádců, jako je například Kupi.cz, jimi můžete listovat přehledně na jednom místě, snadno vyhledávat ty nejvýhodnější nabídky ve svém okolí a vybrané produkty si rovnou ukládat do nákupních seznamů.
Zdroje: ct24.ceskatelevize.cz, ekonews.cz, ct24.ceskatelevize.cz