První samoobslužné pokladny se objevily už v roce 1992 v New Yorku. Do Česka se dostaly o 16 let později, kdy je instaloval řetězec Tesco v hypermarketu na pražské Skalce. Postupně se k němu připojili i další prodejci a dnes už je tento samoobslužný systém běžnou součástí každodenních nákupů, minimálně pro mladší generaci. Jak dopadlo srovnání jednotlivých řetězců? A chystá se v blízké době zrušení klasických pokladen?
Tesco se stalo českým průkopníkem pokladní „samoobsluhy“, ale v posledních letech spíš zaostává za modernější konkurencí. Jeho pokladnám chybí některé funkce, případně je musí potvrzovat asistenti na prodejně. Jde například o zadání vlastní tašky nebo zlevněnou cenovku, na kterou většinou musíte použít skenovací pistoli. Zároveň počítejte i s pomalejším odbavením nákupu než u jiných řetězců.
Lépe je na tom Kaufland, který začal samoobslužné pokladny v Česku zavádět v roce 2017. Jen škoda, že u ovoce nefunguje fulltextové vyhledávání a lahve s alkoholem vám musí obsluha potvrdit ručně, někde už to totiž zvládne i na dálku. Někteří zákazníci si navíc stěžují, že při odchodu musíte naskenovat účtenku, aby se vám otevřely turnikety. Zdržíte se ale jen pár vteřin a je to další cesta, jak zabránit krádežím, které jsou na samoobslužných pokladnách častější než na těch klasických.
Ve stejném roce zavedla tento způsob placení i Billa, která má rovněž rezervy v rychlosti a přehlednosti pokladen. Pečivo nebo nevážené ovoce a zeleninu budete zřejmě hledat déle než v jiných řetězcích. A s hotovostí většinou neuspějete. V prodejně na Evropské, kde jsme dělali testovací nákup, přijímá většina pokladen pouze platební nebo stravenkovou kartu.
Nejlépe ze srovnání vychází Albert. A to rychlostí, jednoduchým systémem vyhledávání i možností dát si různé druhy pečiva do jednoho sáčku. Praktická je ale i volba vlastní tašky bez asistence obsluhy nebo kontrola alkoholu na dálku. Po zaplacení pak může zákazník rovnou odcházet, a pokud má nákupní aplikaci, najde účtenku přímo tam. Na druhou stranu na některých pokladnách není možná platba hotovostí, a pokud máte více kusů zboží stejného druhu, musíte je všechny naskenovat ručně nebo požádat o pomoc obsluhu.
A nakonec je tu Lidl, který začal samoobslužné kasy instalovat mezi posledními, až v roce 2022. Nyní ale sklízí pochvaly za rychlost a uživatelskou přívětivost, alespoň v prodejně. A testování v pražské prodejně Na Příkopě to jen potvrdilo. My jsme si vybrali pokladnu s platbou pouze kartou, ale některé přístroje přijímají i hotovost. Jen si nakonec nezapomeňte vzít účtenku. Při odchodu totiž musíte stejně jako v Kauflandu skenovat její čárový kód. Jinak vás systém nepustí ven z prodejny.
„Testovací provoz samoobslužných pokladen jsme ve vybraných prodejnách spustili již v minulém roce, v současné době jsou k dispozici ve zhruba 40 prodejnách. Plánujeme je rozšiřovat i nadále a na jejich instalaci průběžně pracujeme,“ komentoval vývoj bývalý tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.
Zloději jsou čím dál rafinovanější a neustále vymýšlejí nové triky, jak samoobslužné pokladny obelstít. Zadáním jiné položky při vážení zřejmě tolik neušetřili, a tak v posledních letech přibylo případů, kdy přelepují slevové štítky nebo dávají zboží do dvou tašek a zaplatí jen za jednu. Ruku v ruce s tím se ale zlepšují i moderní technologie. Do budoucna by tedy podvodům měla zabránit i umělá inteligence, která si s nimi poradí lépe než obyčejná váha či kamera.
Podle Jiřího Netíka ze společnosti Tesco mají samoobslužné pokladny smysl hlavně ve městech, kde lidé dělají malé nákupy: „Aktuální zastoupení samoobslužných pokladen ve srovnání s těmi klasickými činí téměř 60 procent,“ říká Netík a dodává, že tam, kde mají potenciál urychlit malé a střední nákupy, je stále rychleji zavádějí.
I do budoucna ale plánuje Tesco zanechat obě varianty pokladen, protože zejména starší zákazníci preferují pokladny s obsluhou. S tím souhlasí i Kateřina Kavalírová, viceprezidentka Unie zaměstnanců obchodu, logistiky a služeb, která tvrdí, že na seniory by se nemělo zapomínat. „Pro ně je setkání s pokladní nebo prodavačem leckdy jediným rozhovorem, který za celý den vedou. Novým technologiím nerozumí, nemají platební kartu ani chytrý telefon a potřebují sociální kontakt.“
Obavy pokladních ze ztráty zaměstnání nejsou podle Kavalírové namístě: „S nástupem nových technologií sice některé činnosti zanikají, ale na druhé straně přibývají zcela nové procesy, na které jsou tito zaměstnanci zaškoleni, a zůstávají tak na prodejnách,“ zdůrazňuje Kavalírová.
A potvrzují to i zástupci řetězců s tím, že automatizaci zavádějí pro komfort zákazníků, nikoli z personálních důvodů. Odkazují se přitom na aktuální data, která propouštění zaměstnanců skutečně vyvracejí. Spíše ukazují na nábory při expanzi nebo v každoročně nejsilnějším období před Vánoci.
Zdroj: iDnes.cz, Denik.cz, Mediaguru.cz, iDnes.cz