Narazili jste již někdy při nákupu na výrobky, které měly na obale logo se symbolem žabičky, králíka nebo třeba zeleného lístku, a přemýšleli jste, co vlastně znamenají? V dnešní době existuje takových certifikací celá řada a ne vždy je na první pohled jasné, jak nám mají při výběru potravin pomoci a jaké standardy kvality zastávají. Podívejte se, co znamená šest obvyklých (mezinárodních i českých) pečetí, které běžně najdeme v našich obchodech na potravinách i kosmetických přípravcích.
Kulaté logo se žabkou a s nápisem Rainforest Alliance People & Nature (v překladu „Spolek deštných pralesů Lidé a Příroda“) je symbolem uznávané a respektované mezinárodní neziskové organizace zaměřující se na přírodní, ekonomickou i sociální udržitelnost.
Pečeť mohou nést pouze takové potraviny, které obsahují ingredience pocházející z certifikovaných farem a továren splňujících řadu přísných standardů a podmínek pro ochranu přírody i lidských práv. Jejich nákupem přispíváte k udržitelnému zemědělství, zároveň se můžete spolehnout na kvalitu daných výrobků a jejich původ.
Chcete mít 100% jistotu, že kupujete kosmetické výrobky, které nebyly testovány na zvířatech a jejich výroba neubližuje žádnému živému tvoru? Pak na obalech hledejte symbol králíka, který je vyobrazený skákající mezi hvězdami (s náznakem úsměvu, tzv. Leaping Bunny).
Certifikace HCS (Humane Cosmetics Standard neboli Humánní standard pro kosmetiku) zákazníky ubezpečuje, že žádná ze složek dané kosmetiky nebyla testována na zvířatech, ani testování výrobce nezadal jako zakázku jiným subjektům. Certifikát navíc mohou nést i úklidové a čisticí prostředky.
Na našem trhu najdete takovou záruku například u výrobků Manufaktura, Ardell, Garnier, Kvítok, The Body Shop, EOS, Covergirl nebo 7th Heaven.
Být bio je dnes trendy a mnoho výrobců nebo značek zneužívá neznalosti zákazníků a obaly svých produktů barví nazeleno s hesly jako „eko, bio, farmářský, přírodní složení“ apod. – což ovšem samo o sobě o jejich kvalitě nic neříká. Jistotu pro zákazníky garantuje pouze národní nebo evropská certifikace prokazující biokvalitu.
Ať už na výrobku najdete mezinárodní symbol zeleného lístku tvořeného dvanácti hvězdami (tzv. eurolist), nebo český zeleno-bílo pruhovaný půlkruh (tzv. biozebru) s nápisem Bio® Produkt ekologického zemědělství, můžete se spolehnout, že takový výrobek splňuje řadu složitých podmínek, mimo jiné například zákaz používání většiny chemických pesticidů a aditiv při výrobě nebo chov zvířat v dobrých podmínkách. Zároveň jeho koupí podporujete odpovědné hospodáře a výrobce, kteří postupují podle zásad stanovených v zákoně o ekologickém zemědělství.
Od října roku 2022 je platná legislativa, která zakázala některé jednorázové plastové obaly a zároveň stanovila povinnost označovat výrobky EU logem s obrázkem želvy, což naznačuje přítomnost plastu. Plastové či plastem potažené papírové kelímky tak musí být nově označeny obrázkem ne příliš prospívající želvičky a varovnými nápisy, že jsou buď z plastu, anebo plasty obsahují. V prodeji se tyto výrobky s želvou začaly objevovat postupně už od července tohoto roku. Upozornění na plast musí mít nově i krabičky cigaret či vložky a vlhčené ubrousky.
„Na všech našich kelímcích ve velikostech 0,3, 0,4 i 0,5 litru máme předepsané piktogramy uvedeny,“ uvádí Stanislav Pekárek, marketingový manažer ve společnosti UGO.
Mezi jedny z nejběžnějších českých symbolů na obalech potravin patří například ocenění „Klasa“, „Regionální potravina“ nebo „Vím, co jím“, pod kterými si může na první pohled obtížné představit, co přesně znamenají. Jaký je mezi nimi rozdíl a jakou informaci dávají při nákupu zákazníkům?
Zdroje: rainforest-alliance.org, vimcojim.cz, eklasa.cz, ekolist.cz, szpi.gov.cz, agriculture.ec.europa.eu, top-obaly.cz