Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Jednorázové e-cigarety jsou v Česku stále populárnější. Přibývá tak i problémů s jejich recyklací

Zeynep Demir Aslim / Shutterstock.com

Češi jsou velkými fanoušky jednorázových cigaret. Podle nejnovějších odhadů jich vykouří asi 30 milionů kusů. Bohužel ale často nevědí, že jsou jejich baterie nabíjecí a neměly by se vyhazovat po jednom použití. A nepomáhají jim v tom ani výrobci, kteří se snaží zbavit odpovědnosti a cigarety nelikvidují, jak mají. Odpadu tak přibývá závratnou rychlostí. Přitom by mohlo jít o užitečnou surovinu využitelnou třeba při výrobě powerbank nebo akumulátorů do elektroaut.

Přečtěte si také

Když už nevíte co k rýži, vyzkoušejte kari s cizrnou, na kterém si pochutná i zarytý masožravec

Co dělat s e-cigaretami po dokouření?

Problém je v tom, že se i do jednorázových cigaret (takzvaných vapů) používají nabíjecí baterie. Skládají se hned z několika vzácných kovů a z těla e-cigarety je spotřebitel vyndá jen těžko. A proč by to vlastně dělal, když se má o recyklaci postarat prodejce? Na druhou stranu, na uživateli je, aby zařízení vyhodil pouze na místo k tomu určené, nikoli do klasického koše, nebo dokonce do toalety.

„Baterie obsahují nikl, kobalt a samozřejmě i lithium. Jsou nabíjecí, ne na jedno použití, je tedy velká škoda, že většinou končí v koši,“ říká Tomáš Kazda, přední český odborník na bateriové technologie, který se e-cigaretám věnuje v rámci vědecké studie VUT v Brně.

Alarmující je už jen zjištění, že z nevyužitých baterií by se daly vyrobit akumulátory až do 500 elektromobilů. A pro srovnání je jejich kapacita jen desetkrát menší než kapacita baterií ve smartphonech. Tím ale výzkum teprve začíná. Celkové výsledky budou k dispozici do konce letošního roku.

Nick Starichenko / Shutterstock.com

Otazníky kolem sběru a recyklace

Každý obchodník s vapy se dnes musí přidat do kolektivního systému na elektrošrot, který má licenci od ministerstva životního prostředí, a tím pro něj povinnosti v podstatě končí. Všichni členové sice musí jednorázové i plnitelné e-cigarety sbírat, ale nikdo vlastně neví, kolik jich má být.

Dostupná nejsou ani přesná data o prodeji, natož o zpětném odběru, který navíc probíhá společně s ostatní spotřební elektronikou. Dohledat je možné pouze jména jednotlivých členů systému, což je pro efektivní recyklaci opravdu málo. Navíc jde o nebezpečný odpad, u kterého hrozí, že se v koši, na ulici nebo při přepravě vznítí.

Radikální řešení ve Velké Británii?

Pokud problémy nedokážou vyřešit prodejci ani spotřebitelé, musí zasáhnout město nebo stát. Příkladem jsou některé samosprávy ve Velké Británii, které volají po úplném zákazu elektronických cigaret. Zdůrazňují přitom nejen potíže s odpadem, ale i negativní vliv vapování na životní prostředí a na zdraví mladých lidí. Právě ti si totiž e-cigarety oblíbili nejvíce.

Nejdražší v Evropě

Vládní balíček zvedne podle idnes.cz cenu e-cigaret až o 150 procent. „Daň bude progresivní, během 4 let postupně zvýší daňové zatížení každého mililitru náplně elektronických cigaret ze 2,50 koruny až na 10 korun v roce 2027. V praxi to znamená, že takzvané liquidy, jak se těmto náplním říká, se cenově dostanou na stejnou úroveň jako cigarety. Stát tím dle adiktologů popírá zásadu, že výše spotřební daně má být přímo úměrná škodlivosti produktu,“ píše idnes.cz. Což by mohlo mít za následek, že se většina kuřáků vrátí ke klasickým cigaretám a bude hrozit i vznik černého trhu a pašování e-cigaret ze Slovenska.

Zdroj: iRozhlas.cz, Ekonews.cz, idnes.cz