Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Češi jsou konzervy, ale fandí udržitelnosti. Jaké preference mají pro praní a úklid?

Seika Chujo / Shutterstock.com

Co se týče pracích a úklidových prostředků, čeští spotřebitelé upřednostňují osvědčené a vyzkoušené výrobky prověřené generacemi. Obchodníci však stále častěji zaznamenávají zájem též o novinky a ekologické varianty drogerie pro domácnost. Češi také často nakupují ve slevových akcích.

Přečtěte si také

Akční letáky týdne od 13. 11. do 19. 11. plné slev na pečení: Kam skočit pro levné máslo a vejce?

Češi mají rádi ověřené značky

O nákupním chování Čechů obecně platí, že mají rádi vyzkoušené značky prověřené časem, na jejichž kvalitu se mohou spolehnout. To platí i u pracích a úklidových prostředků.

Dle Spotřebitelského panelu GfK, který tvoří speciálně vybraný reprezentativní vzorek 4 000 domácností, uskutečnily české domácnosti od července minulého roku do letošního června průměrně 4 nákupy pracích prostředků, za něž zaplatily celkem 1 000 Kč. Tyto produkty Češi nejčastěji nakupují v hypermarketech, dále v diskontech a drogeriích.

Vladeep / Shutterstock.com

Zboží chceme značkové, ale v akci

Pokud jde o výběr konkrétních produktů, preferují Češi spíš značkové výrobky, které však většinou nakupují ve slevových akcích. Privátní značky produktů tvoří v celkové částce utracené za dané období méně než desetinu.

Aviváže podle Spotřebitelského panelu nakoupila během uplynulého roku přibližně polovina českých domácností, přičemž útrata jednoho kupujícího přesáhla 380 Kč. I zde Češi upřednostňují spíše značkové zboží a 64 % nakoupilo aviváže v akci.

Nejoblíbenější jsou prací gely

Více než tři čtvrtiny těchto výdajů tvořily univerzální prostředky. Nejoblíbenější jsou prací gely, které zakoupilo asi 40 % domácností, 30 % domácností zůstává věrno práškovým pracím práškům a zbytek se spoléhá na prací kapsle či tablety.

Speciální prací prostředky nakoupily 4 z každých 10 domácností. Více než pětinu z celkově zakoupených pracích prostředků tvořily speciální detergenty určené pro textilie vyžadující zvláštní péči. Obchodníci také zaznamenali zájem o ekologickou drogerii.

Preferujeme velká balení

„Sledujeme také trend českých spotřebitelů nakupovat výhodnější velká balení pracích prášků, kvůli inflaci a zvýšení cen výrazně roste segment sypkých pracích prostředků a gelů, na úkor segmentu kapslí a tablet,” uvedl pro Retail News Roman Kýr, General Manager Consumer Brands CZ/SK společnosti Henkel.

Pokud jde o přípravky do myčky nádobí, Češi preferují pohodlí a volí raději kapsle než prášek. „Naopak v kategorii automatického mytí nádobí vidíme neustálý a rychlý vývoj v segmentech gelových kapslí do myčky. Velká balení jsou samozřejmostí, stále zůstává v růstu eko segment,“ dodal.

Speciální přípravky kupuje polovina domácností

Jak ukázal reprezentativní vzorek, speciální přípravky pro péči o prádlo kupuje necelá polovina domácností. Oblíbené jsou například odstraňovače skvrn, které nakoupila zhruba čtvrtina z vybraných domácností.

20 % z nich také nakoupilo změkčovače vody a zároveň vzrostl zájem o prostředky zajišťující stálost barev a ochraňující prádlo proti obarvení. V této kategorii je také vyšší zájem, téměř čtvrtina celkových výdajů, o privátní značky.

Daisy Daisy / Shutterstock.com

Evropané perou ekologicky

Za poslední tři roky snížilo teplotu praní na 30 °C zhruba 35 milionů domácností v Evropě. Ukázala to rozsáhlá studie společnosti AEG s názvem The Truth About Laundry. Počet domácností, které perou maximálně při 30 °C stoupl z původních 35 % na 44 %. Díky tomu bylo ušetřeno téměř milion tun emisí CO2.

Spotřebitelé, kteří se snaží především ušetřit náklady na energie, tak zároveň šetří planetu. Bude-li tento trend pokračovat, bude většina Evropy do roku 2025 prát pouze na 30 °C.

Z čisticích prostředků vedou ty univerzální

Spotřebitelský panel nadále ukázal, že čisticí prostředky nakoupily v posledním pohyblivém roce čtyři pětiny domácností. Dle výsledků se vydaly na nákup celkem šestkrát do roka zaplatily přes 430 Kč. Nejvíce pak vedou univerzální prostředky bez obsahu chloru, které nakoupilo 54 % domácností.

Chlorové přípravky nakoupilo asi 30 % z nich, v průměru dvakrát ročně, a více než čtvrtina zakoupila v posledním roce čističe odpadů. Na seznamu speciálních přípravků se objevily také čističe koupelen, podlah a oken. Při nákupu čističů je také vyšší zájem o privátní značky obchodů, než je tomu u pracích prostředků.

Udržitelnost jako téma číslo jedna

V posledních letech je v Česku stále patrnější trend používání přírodních alternativ konvenčních produktů. Ty jsou totiž mnohdy stejně účinné, ekologické a navíc levnější. „Při úklidu a čištění můžeme pozorovat větší oblibu u produktů, jako jsou soda, ocet, kyselina citronová. Na popularitě nabírá i bílý ocet,“ uvádí Luděk Hartman, obchodní ředitel společnosti Tierra Verde, českého výrobce eko drogerie a kosmetiky.

Změny pozoruje i další výrobce eko drogerie, firma Frosch CZ/SK. „S radostí sledujeme odklon některých spotřebitelů od konvenčních produktů a jejich přechod na prostředky šetrnější nejen k přírodě, ale také pokožce,“ uvedla pro Eko News Markéta Terčová, marketingová manažerka společnosti Frosch CZ/SK.

Ekologické přípravky preferuje 70 % lidí

Z průzkumu, který si loni nechala od agentury STEM/MARK zpracovat drogerie DM, vyplynulo, že po ekologickém produktu sáhne alespoň občas nebo i častěji téměř 70 % dotázaných zákazníků. Tři čtvrtiny respondentů si myslí, že ohleduplnost k přírodě je při nákupu drogerie klíčová.

„Společnost DM vnímá stále sílící požadavky zákazníků na nabídku zelených produktů, a proto své portfolio neustále rozšiřuje. V prodejnách jsme již v roce 2018 zavedli takzvané zelené cenovky, podle nichž se mohou zákazníci snadněji orientovat. Naši nabídku také neustále rozšiřujeme o produkty, které jsou šetrné k životnímu prostředí,“ uvedl v tiskové zprávě Jiří Peroutka, manažer komunikace dm drogerie markt.

Zdroje: retailnews.cz, gfk.com, dm.cz