Přemýšleli jste někdy, proč loga největších řetězců na našem trhu vypadají tak, jak vypadají? Co znamenají jejich symboly a názvy? Přečtěte si, jak vznikly názvy a loga řetězců, jako je Lidl, Kaufland, Albert, Billa, Tesco, Globus nebo Rossmann.
Zatímco v některých segmentech trhu si designéři s logy vyhrávají a umisťují do nich důmyslné detaily, dvojsmysly a symboly, u světových supermarketů a hypermarketů se při tvorbě log přemýšlí trochu jinak.
Většina z nich totiž vsází na minimalistické provedení, kde hlavní roli hraje název řetězce samotný doplněný o jednoduché, základní barvy. Minimalismu nahrávají i současné trendy, kdy se i dlouho zavedená loga zjednodušují. Ne vždy tomu tak na trhu bylo. Pamatujete si například na Delvitu s poměrně složitým černým symbolem lva, Interspar se zeleným stromečkem nebo francouzský Carrefour, který ve svém modro-červeném logu kombinoval symbol křižovatky, protichůdných šipek i velkého písmene C?
U řetězců totiž dnes jde mnohem více o rozpoznatelnost. Každý z nich se chce profilovat jako nekomplikovaná značka, která je na první pohled vidět a má blízko i k „obyčejným“ lidem.
V logu společnosti se vždy objevovala červená barva jako symbol dominance, sebevědomí a vášně. V roce 1995 se pod každým z písmen objevilo modré podtržení. Toto logo používá britský řetězec dodnes s tím, že má být nadčasové a moderní. Stejně jako vize celé značky Tesco. Navíc svými barvami reprezentuje britskou vlajku a spolu s tím posiluje svou pozici důvěryhodného, tradičního a silného hráče na trhu.
Své logo používá v neměnné podobě již od roku 1973, a nejen tím dává zákazníkům najevo, že si za svým konceptem „otevřeného a vstřícného“ řetězce od počátků stojí. Kombinace modré, červené a zářivě žluté barvy má být na první pohled vřelá a optimistická. Zajímavostí je potom červené zvýrazněné písmeno „i“, které má i díky svému naklonění symbolizovat malého přátelského panáčka.
Také druhá značka německé skupiny Schwarz Gruppe, Kaufland, je svému logu po dlouhé roky věrná. To v průběhu času získalo pouze modernější a jednodušší linie, nicméně vždy s dominantní červenou barvou v názvu i symbolem praporku nad ním. Ten odkazuje na název řetězce. Slovo Kaufland totiž můžeme z němčiny přeložit jako „země nákupů“.
I rakouská síť prodejen vsadila v logu na jednoduché znázornění svého jména. Od počátku 20. století do roku 2019 používala žluté písmo na ikonickém červeném pozadí. Od roku 2019 se logo ještě zjednodušilo a zůstal pouze žlutý nápis. Ten má svou barvou vyjadřovat energii, vřelost i dostupnou jednoduchost, na kterou se mají zákazníci vždy spolehnout – díky nízkým cenám, přehledným prodejnám a modernímu přístupu řetězce.
Německá síť drogerií se již po dlouhá léta prezentuje svým tradičním červeným nápisem, ve kterém hraje hlavní roli kulaté písmeno „O“ s vyobrazeným kentaurem neboli napůl koněm, napůl člověkem. Důvod pro tento symbol je prostý. Jméno Rossmann je v němčině spojením slov Ross (kůň) a Mann (muž).
Nejnovější podoba loga vznikla spojením hned několika prvků. Všimnout si jich můžete ve třech oválech různých barev symbolizujících vějíř nad názvem. Modrý odkazuje na původní logo prodejen Albert (tmavě modrý nápis ve žlutém oválu), ještě než se spojily s původními prodejnami Hypernova – na ty odkazuje žlutý „lístek“. Třetí zelený má potom symbolizovat čerstvost.
Další z původem německých řetězců vsadil ve svém logu na méně tradiční barvy. Své oranžovo-zelené logo používá již dlouhé roky. Název Globus, stejně jako obrázek zeleného globu v logu, má odkazovat na „světovou“ rozmanitost sortimentu, snahu řetězce expandovat, neustále se vyvíjet a růst i otevírat se novým úspěchům i příležitostem.
Zdroje: 1000logos.net, Fontsinuse.com, Designportal.cz