Jak přilákat více zákazníků? Lidé méně utrácí a kdo chce konkurovat v boji o zákazníky, musí vědět, jak je přitáhnout. Stále více obchodníků investuje peníze do inovace prodejen, aby nebyly jen prostorem s regály plnými zboží, ale také místem, kde si zákazník nákup opravdu užije. Udělat nakupování zábavným znamená změnit prostředí a umístit nové technologie. Decathlon se do toho pustil a představil svou maloobchodní laboratoř, ve které vidí budoucnost nakupování.
Decathlon nevytvořil laboratorní obchod poprvé, už v roce 2020 otevřel obchod s názvem Decathlon X ve svém francouzském sídle ve Villeneuve d'Ascq.
Od té doby ho ale převzal outdoorový prodejce Alltricks a Decathlon přesunul svou laboratoř do San Fernando de Henares poblíž Madridu a pojmenoval ji Decathlon Retail Lab.
Cílem je odstoupit od klasického prodeje a udělat nakupování všech produktů zábavným. Do prodejny byla přidána přehlídková mola, figuríny a někdy i obrazovky, které propagují aktuální vlajkové produkty.
Obchod působí estetickým dojmem a zároveň umožňuje zákazníkovi lépe vybrat produkt, který potřebuje. Prostor obchodu není složen ze sekvencí uliček, ale je navržen spíše v podobě shop-in-shops, aby se zajistila plynulá cirkulace zákazníků.
Jean Cabaud, šéf týmu Retail Lab v Decathlon, uvedl: „Založili jsme laboratoř ve stávající prodejně, abychom prozkoumali a sledovali, jak se tato nová řešení chovají v tradičním prostředí prodejny. Neporušujeme kodexy konceptu, ale modernizujeme je. Zachováváme myšlenku kontinuity mezi současnou a budoucí zkušeností.“
Kupte se slevou Tyčinka Bombus Raw bez lepku Energy.
Mezi největší inovace patří digitalizace. Typickým příkladem je skener velikosti nohy zákazníka, který doporučí vhodnou obuv. K dispozici je i produktový srovnávač, zákazníci mohou porovnat vlastnosti dvou modelů bot díky RFID čipům na produktech.
Na speciální stojan může zákazník umístit dva modely bot a na obrazovce se mu zobrazí jejich charakteristiky, které usnadní výběr. Technologie RFID šetří čas zákazníkům i zaměstnancům. Zákazníci si mohou s pomocí této technologie vybírat a nakupovat produkty, o které mají zájem, a následně si je ve sběrném prostoru vyzvednout.
Prostřednictvím terminálu se spotřebitel identifikuje, aby znal lokační číslo svého balíku. Poté vstoupí do místnosti, kde jsou produkty umístěny na očíslovaných policích. V případě jakéhokoliv problému může zákazník zazvonit a přivolat zaměstnance. RFID také umožňuje zjednodušený systém samoskenování Scan&Go u pokladen.
Zákazníci si již nemusí stahovat aplikaci, stačí naskenovat QR kódy u vstupu a výstupu. V obchodě nejsou k dispozici jen nové produkty, nechybí ani celá sekce se second handem a půjčovnou. Jelikož je zde také zábavná zóna s multisportovním simulátorem, žádný zákazník se tu nudit nebude.
V době rostoucího zájmu o nakupování v e-shopech je důležité umět zákazníky nalákat do kamenných obchodů. Decathlon zaměřil svůj koncept tak, aby bylo nakupování zábava a každý snáze našel vhodný produkt. Tento francouzský prodejce sportovní módy klade velký důraz na prezentaci produktů a investice do inovace může znamenat výrazně větší příliv zákazníků.
Není zdaleka jediný, kdo sází na inovace a zážitek z nakupování, s chytrými technologiemi a novými koncepty experimentuje například také H&M, Nike a další giganti.
Zdroje: Republik-retail.fr, Retaildetail.eu