O české drahotě se mluví i na a sociální síti X (dříve Twitter). Bouřlivé diskuze vyvolal třeba příspěvek o rozdílných cenách nábytku v Česku a u sousedů, který uvedl příklad sedačky a záchodového prkénka. Podobný trend ale můžeme pozorovat i v dalších oblastech, od potravin přes módu a doplňky až po elektroniku. V čem je problém a jak ho řešit?
Rozdíly v cenách rozhodně nejsou zanedbatelné, naopak činí až desítky procent. Například zmiňovaná dvoumístná pohovka u nás stojí přes 25 000 Kč, zatímco v Polsku se dá v přepočtu koupit jen za 20 000 Kč. A tak bychom mohli pokračovat i u dalších produktů.
Dražší u nás není jen IKEA, ale i spousta dalších nadnárodních řetězců v různých segmentech. Důvodem je podle odborníků malá velikost trhu, který nevytváří tak konkurenční prostředí jako v Polsku nebo Německu. Nové značky na něj nevstupují příliš snadno a ty stávající mají často složité distribuční kanály.
Žádná ucelená studie na toto téma vydána nebyla, ověřená data máme spíše u jednotlivých problémů, jako je například inflace nebo měnový kurz. „Existuje status quo, ať už jde o potraviny, drogerii, textil, či luxusní zboží, v Česku jsme ve srovnání s okolními zeměmi téměř vždy dražší,“ přiblížil pro Forbes Michal Černý, ředitel sekce auditu zaměřené na retail v Deloitte.
Laikovi by se mohlo zdát, že evropský trh je díky společné politice jednotný a hranice mezi jednotlivými státy ho nebrzdí. Samozřejmě jsme na tom lépe než před 20 lety, ale bariéra zcela nezmizela a velké firmy často trvají na prodeji přes místní distributory, což produkty zase jen zdražuje. Dalším problémem je to, že Češi vysoké ceny akceptují a zboží i po vysokém zdražení nakupují. Řešením by mohlo být zvýšení mezd, které se ale nekoná.
„České reálné mzdy v roce 2022 propadly nejvíce ze všech zemí OECD, takže lze říci, že Češi byli ochotni tolerovat nejdramatičtější zchudnutí. Jedná se o kombinaci jejich ochoty připlácet a zároveň neochoty žádat vyšší mzdy,“ uvedl hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil.
Teorii o velikosti trhu nepotvrzují ceny telekomunikačních služeb, oblečení a doplňků, které jsou u nás dlouhodobě nejvyšší. Z dat společnosti Eurostat vyplývá, že v paritě kupní síly překonaly v minulém roce i menší Rakousko a Slovensko. Jediným segmentem s nejnižšími cenami v Česku jsou restaurace a hotely.
Ze srovnání cenových hladin v Česku a okolních zemích vychází, že si Češi nejvíce „připlácejí“ za oblečení, obuv a telekomunikační služby. Z dat Eurostatu, které vypracoval v loňském roce, vyplývá, že v těchto segmentech české ceny v průměru překonávají polské, slovenské, rakouské i německé. Přičemž Polsko vychází levněji než Česko ve všech zkoumaných kategoriích kromě restaurací a hotelů. Ty jsou v Česku naopak za loňský rok v průměru levnější než ve všech sousedních zemích.
Argumenty, že je možné produkt nakoupit ve slevě, nejsou relevantní, protože jde o běžnou neakční cenu.
Zdroje: EC.europa.eu, Forbes.cz, Novinky.cz