Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Radegast začal vařit pivo ze vzduchu namísto vody. Snaží se ušetřit, nebo je důvod jinde?

kazoka / Shutterstock.com

Srážek i vody v naší krajině ubývá a brzy jí možná nezbyde dost ani na výrobu piva. Alespoň to je myšlenkou nejnovějšího ekologického počinu pivovaru Radegast, který se rozhodl vyrobit limitovanou várku piv bez vody. Jako první ve střední Evropě totiž využil vlhkosti získané ze vzduchu. Jak se takový neobvyklý zdroj vody pro pivo získává? A budeme v budoucnu pít pouze „vzdušné“ ležáky?

Přečtěte si také

Dýňové fondue: Podzimní večeře pro opravdové gurmány a milovníky sýrů

Co je Futur?

Méně deště, odlesňování, postupné oteplování a s tím související nárůst výparu vody. To jsou jen některé z klíčových důvodů, proč je potřeba věnovat ubývající pitné vodě – která je nezbytná nejen pro vegetaci a živočichy, ale také pro ochlazování krajiny – obrovskou pozornost.

Pivovar Radegast na tuto problematiku upozorňuje dlouhodobě, aktuálně využil neobvyklého projektu. Stvořil limitovanou várku ležáků s názvem Futur, na jejichž výrobu využil pouze vodu získanou ze vzduchu.

Radegast / Plzeňský Prazdroj

Jak vzniká voda „z ničeho“?

Použita byla technologie, která vznikla ve spolupráci ČVUT UCEEB a společnosti Karbox. Jedná se o unikátní zařízení, které je schopno ze vzduchu získávat vodu i ve velmi suchém a horkém prostředí a běžně se využívá jako nouzový zdroj pitné vody například pro složky záchranného systému. Pro průmyslové vaření piva ve velkém by ovšem zatím nestačilo.

Dokáže získat zhruba 35 l vody za den v těch nejsušších a nejteplejších místech na světě. Nicméně pro průmyslovou výrobu piva by získávání vody v takových podmínkách bylo nemožné nebo přinejmenším velmi nákladné,“ přibližuje technologické zařízení Tomáš Matuška, vedoucí týmu S.A.W.E.R. na ČVUT UCEEB, který se na vývoji přístroje podílel.

Skočte si pro jedno vychlazené

Kde můžete Futur ochutnat?

Také proto byl Radegast Futur uvařen pouze v symbolickém množství a běžně si ho nekoupíte. Do maloobchodního prodeje totiž nepůjde. Veřejnost ho bude moci jako čepovanou kuriozitu ochutnat na letošním Radegast dni, který se koná 26. srpna v pivovaru v Nošovicích. Několik lahví bude rovněž možné vyhrát v rámci soutěží pivovaru na sociálních sítích.

A jak ležák „ze vzduchu“ chutná? Vyznačuje se prý velmi vysokou hořkostí. Pro představu, většina českých ležáků má hořkost kolem 30 jednotek hořkosti (IBU), Futur má přes 60 IBU, tedy i více než jednou tolik.

S_Photo / Shutterstock.com

Proč pivo Futur vzniklo?

Limitovaná várka ležáku Futur ze vzdušné vlhkosti má především upozornit na dlouhotrvající problém nedostatku vody v krajině a podnítit kroky, které by vedly k jejímu navrácení do přírody. A marketingové využití našeho národního moku je v Česku určitě dobrým způsobem.

„Ležák Futur je důkazem, že by se pivo tímto způsobem uvařit dalo, ale zároveň je vzkazem, že budoucnost bez vody v Radegastu určitě nechceme. Proto se snižováním její spotřeby a ochranou vodních zdrojů zabýváme dlouhodobě a podporujeme projekty, které se věnují zadržování vody v krajině,“ uvádí v tiskovém prohlášení pivovaru Petr Klíma, senior brand manažer značky Radegast. Kromě symbolických piv se pivovar letos ve spolupráci s Lesy ČR podílel například také na obnově a výstavbě lesních tůní.

Jak se staví k ekologii další pivovary?

O svých ekologických záměrech dávají v poslední době vědět i ostatní velké české značky. Bernard například nedávno představil kolekci svých originálních chladicích tašek na lahve a soudky ušité z použitých reklamních plachet, které by jinak skončily bez dalšího využití v odpadu.

Pivovar Svijany se na Liberecku rozhodl poradit si s rostoucími cenami energií. Ve svém areálu zprovoznil vlastní fotovoltaické elektrárny, kterou plánuje do budoucna dále rozšiřovat.

Plzeňský Prazdroj nedávno informoval o tom, že z vratných lahví odstranil aluminiové folie a plastové nálepky, které nahradil papírovými. Ke snížení uhlíkové stopy pivovar přispěl také zahájením recyklace pivních plechovek. Gambrinus zase ukončil výrobu a prodej piva v PET láhvích.

Zdroje: Prazdroj.cz, iDNES.cz