Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Řetězec Penny zdražil v Německu některé výrobky skoro o 100 %. Ukazuje tak zákazníkům skutečné ceny

Minerva Studio / Shutterstock.com

Jak by v obchodech vypadaly ceny potravin, kdyby do nich byly zahrnuty i ekologické nebo zdravotní náklady způsobené výrobou? Realitu se zákazníkům snaží tento týden ukázat řetězec Penny v Německu. Ve všech zdejších 2 150 prodejnách se dočasně na pultech objevily jogurty, párky nebo sýry za tzv. skutečné ceny, které jsou mnohdy i téměř jednou tak vysoké. Jaký má mít experiment dopad a jaké položky by ideálně měly být do cen potravin zahrnuté?

Přečtěte si také

Prudce návykové! Křupavé domácí brambůrky uděláte jen ze 3 surovin a jde to i bez smažení

Které výrobky řetězec Penny zdražil a proč?

Zkušebním zvednutím cen u vybraných devíti produktů, zahrnujících například párky, sýry, ovocné jogurty i rostlinné řízky, se řetězec Penny po celém Německu snaží upozornit na skutečné náklady potřebné na výrobu mnohých potravin, které zůstávají skryté a mohou se projevit až z dlouhodobého hlediska.

Jedná se o současné i budoucí náklady spojené se znečišťováním půdy (například hnojivy nebo živočišným chovem), změnou klimatu a produkcí CO2, zneužíváním pitné vody nebo výdaji na lékařskou péči pracovníků i populace všeobecně.

CalypsoArt / Shutterstock.com

Na základě čeho byly stanoveny nové ceny?

Hodnotu „skutečných cen“, které berou v potaz i výše zmíněné ekologické či zdravotní náklady, vypočítali vědci z technologického institutu v Norimberku a z Greifswaldské univerzity. Podle doktorky Amelie Michalke, expertky ze zmíněné německé univerzity, doposud není možné kalkulovat skutečné náklady na zdraví a životní prostředí u více než pár vybraných produktů, které se aktuálně staly předmětem experimentu v řetězci.

„Zatím nám chybí komplexní vědecký pohled. Nicméně doufáme, že i tato malá iniciativa podmíní impuls k diskuzi a zvážení cen potravin tak, aby byly přívětivé pro zákazníky a fér k planetě,“ vysvětlila Michalke.

Ulovte si svůj oblíbený sýr v akci

Jak moc se ceny změnily?

V rámci pokusné akce tak například vzrostla cena vybrané značky sýru maasdamer či vybraných párků o 94 % (z 3,29 € na 5,36 €, což v přepočtu na koruny dělá navýšení o 50 Kč). U mozzarelly se zvedla o 74 % (z 0,89 € na 1,55 €, tedy zdražila o cca 16 Kč), u ovocného jogurtu o 37 centů, tedy o necelých 9 Kč.

„Chtěli jsme upozornit na skryté environmentální náklady spojené s cenou potravin,“ uvedl za Penny pro německá média vedoucí provozu Stefan Görges. „Musíme se zaměřit i na nepříjemnou skutečnost, že ceny našich potravin, které utváří celý dodavatelský řetězec, žádným způsobem nereflektují i ekologické náklady,“ dodal Görges.

Penny.de

Vegan potravina zdražovat téměř nemusela

Na význam udržitelné výroby potravin navíc během experimentu upozornil fakt, že mezi výrobky zahrnutými do pokusu se objevily i veganské rostlinné řízky. U těch totiž, na rozdíl od výše zmíněných párků nebo sýrů, byla „skutečná přirážka“ mnohem nižší. Oproti běžné ceně 2,69 € se na týden zdražily pouze o 0,14 €, tedy zhruba o 3,5 koruny. Je to zejména díky tomu, že jejich výroba je již nyní šetrnější k životnímu prostředí a více respektuje přírodní zdroje i lidské zdraví.

  • Z podobných důvodů zařazuje rostlinné výrobky do svých privátních značek čím dál více řetězců. Kromě Penny jim význam v poslední době přikládá i Lidl, Kaufland nebo Tesco.

Přirážka půjde na dobrou věc

Neobvyklá kampaň probíhá na všech německých prodejnách Penny po celý tento týden. Jejím účelem je nejen zviditelnění značky v souvislosti s její ekologickou činností, ale také šíření povědomí o problému. Výtěžek ze zvýšených cen plánuje řetězec věnovat lokálním farmářům.

Zdroje: TheGuardian.com, Penny.de