Jen si to představte. Chcete si koupit svačinu nebo něco k pití na koncertě či sportovním zápase. Ale nemáte u sebe ani hotovost, ani kartu, telefon nebo chytré hodinky? Žádný problém. Ke čtečce přiložíte dlaň, zaplatíte a jdete. Že jde o vzdálenou sci-fi budoucnost? Ani náhodou, placení vlastní rukou již několik let testuje Amazon, nově ji chce používat i k ověřování věku. Jak novinka funguje a jaké výhody pro zákazníky nabízí?
Placení dlaní představil světový gigant již v roce 2020. Technologii nazvanou jako Amazon One začal testovat ve dvou svých bezkontaktních prodejnách Amazon Go ve Spojených státech.
Zákazníkům stačí přijít do jedné z prodejen vybavených speciálními čtečkami, naskenovat svou dlaň a tu propojit se svou platební kartou. Namísto placení pak přiloží svou ruku nad přístroj a peníze za zboží se jim automaticky odečtou.
„Hledali jsme způsoby, jak zlepšit zkušenosti nejen s placením u pokladen, ale také s předkládáním věrnostních karet, vstupem na události a sportovní stadiony nebo prokazováním se na pracovištích. Proto jsem stvořili Amazon One, abychom nabídli rychlý, spolehlivý a bezpečný způsob, jak se lidé mohou plynule během dne identifikovat na různých místech nebo autorizovat své transakce,“ přiblížil Amazon záměr novinky v tiskovém prohlášení.
Firma přitom ubezpečuje, že se veřejnost skenování dlaní nemusí nijak obávat, protože si zakládá na bezpečí svých uživatelů a ochraně jejich citlivých dat.
Technologie zákazníkům slibuje pohodlnější a opatrnější alternativu peněženek, chytrých telefonů či hodinek, které by již nebylo nutné s sebou nikde nosit (a riskovat tak mimo jiné jejich ztrátu či odcizení). Firmám a obchodníkům zase rychlejší a transparentnější odbavování zákazníků i podporu bezkontaktního prodeje.
Před pár dny Amazon navíc oznámil, že funkci placení dlaní rozšířil o možnost ověřit skrze zadané biometrické údaje i věk daného jedince. Toho chce zatím využívat zejména při nákupu alkoholických nápojů. Výhledově by však mohla digitální identifikace sloužit také ke kontrole věku při vstupu do barů nebo na akce mládeži nepřístupné.
Budoucnost by potom takový způsob placení mohl mít nejen v obchodech a restauracích (již nyní ho ve spolupráci s Amazon One začínají používat také ve vybraných prodejnách zahraničního řetězce Whole Food nebo v restauracích Panera Bread), ale spolu s možností ověřovat věk i na velkých sportovních, kulturních či hudebních akcích a festivalech. Amazon ostatně svou technologii již otestoval na baseballovém stadionu v Denveru, její využívání plánuje rozšířit například i na letiště.
V Česku si tak budeme muset na velkou novinku pravděpodobně ještě nějakou chvíli počkat, nicméně i u nás se bezhotovostní a bezkontaktní způsoby plateb těší čím dál větší oblibě. Na řadě velkých kulturních událostí (např. na hudebních festivalech, v zábavních parcích) se již nyní zavádí placení pomocí čipových náramků, do kterých si návštěvníci nahrají peníze, a poté u sebe fyzicky nemusí mít hotovost, ani platební kartu nebo chytrý telefon.
Zdroje: Amazon.com, CNBC.com