Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Přes 60 % zboží se v Česku prodá v akci. Nejvíce z celé Evropské unie

Prostock-studio / Shutterstock.com

Více než polovina potravin a drogistického zboží se u nás prodá ve slevě. Česká republika se tím řadí na první místo v celé Evropské unii. Které potraviny v akci nakupují Češi nejčastěji a jak si stojí ostatní země?

Přečtěte si také

Jak vyzrát na statickou elektřinu? Vypořádá se s ní jednoduchý trik s ramínkem i sprej za pár korun

Které zboží kupují Češi v akci nejvíce?

Češi slevové akce milují – a to čím dál tím více. Podle dat společnosti NIQ nakupují Češi aktuálně až 62 % rychloobrátkového zboží ve slevě. Před zhruba deseti lety, v roce 2012, se přitom zboží v akcích prodalo pouze 45 procent a v roce 2004 to bylo pouhých 25 %.

Jak vysvětlil analytik Jakub Špika, lze říci, že z každé utracené stokoruny padne 62 Kč na nákup zboží v akci. Mezi nejpopulárnější patří především:

  • Máslo a margaríny – v akci se jich prodá až 78 %.
  • Destiláty a pivo – v akcích se jich prodá shodně 76 %.
  • Káva a nealkoholické nápoje – těch Češi v akci kupují 70–75 %.

Pro srovnání, v Portugalsku, které je v počtu slevových akcích na druhém místě, se ve slevě prodá jen zhruba 46 % zboží, tedy o 15 % méně než u nás. Ve Slovensku, které je na třetím místě, je to pak 43 %.

Jděte na nakupování chytře

Proč jsou slevové akce u nás tak populární?

Za vysokou popularitou nakupování v akcích u nás stojí hned několik faktorů. Jedním z je například nižší sortiment privátních značek obchodních řetězců – v zemích, kde je na výběr více privátních značek, je totiž obliba slevových akcí naopak nižší. Například v sousedním Německu tvoří privátní značky téměř polovinu všeho nabízeného zboží, na zboží v akci jde však jen zhruba pětina všech výdajů, které tamní obyvatelé utrácí.

Lidé si slevové akce navíc o to více oblibují i s všudypřítomným růstem cen. Už začátkem loňského roku sledovalo slevové akce na potraviny kolem 80 % nakupujících, každý druhý se pak zajímal i o slevové akce na drogerii a kosmetiku.

Petr Bonek / Shutterstock.com

Do karet Čechům nahrává i dobrá dostupnost zboží v akcích. Díky online letákům o nich mají dobrý přehled a své nákupy si mohou plánovat tak, aby jim finančně vycházeli co nejlépe. Využít k tomu mohou třeba i nákupního rádce Kupi.cz, který jim nejen ukáže, kde dané produkty seženou nejlevněji, ale mohou si v něm i nastavit upozornění na to, až bude jejich oblíbený výrobek v akci.

Jak na nákupech ještě více ušetřit?

Slevové akce jsou pro Čechy prakticky národním sportem. Způsobů, jak ušetřit, však obchodní řetězce nabízejí ještě více. Mezi nejpopulárnější patří sbírání bodů za nákupy, které lze uplatnit v kampaních výměnou za levnější zboží a dárkové předměty všeho druhu.

Rozšířené jsou také věrnostní programy a karty, s nimiž zákazníci získávají ještě vyšší slevy. Patří mezi ně například Tesco Clubcard, Billa Bonus Club, Globus Bonus, Kaufland Card, Moje Penny, Můj Albert, Lidl Plus a další.

Zdroj: ČTK, Novinky.cz