Průzkum Stem/Mark ze září loňského roku ukázal, že tištěné letáky stále alespoň občas čte 72 % lidí v České republice a jako pravidelný zdroj jej bere 30 % z nich. Polovina dotázaných jej navíc považuje za nejrelevantnější zdroj informací o akčních nabídkách. Této obliby si je zřejmě dobře vědom obchodní řetězec Lidl, který nyní změnil podobu svého pravidelného týdenního letáku, aby byl pro zákazníky ještě přehlednější. Naproti tomu Tesco tištěné letáky zcela zrušilo.
Agentura Stem/Mark provedla loni v září pro Českou distribuční průzkum mezi 1 500 respondenty, z jehož výsledků vyplynulo, že tištěné letáky mají stále velkou spoustu příznivců. Podle tohoto průzkumu čte tištěné akční nabídky stále 72 % českých spotřebitelů.
30 % z nich je dokonce čte pravidelně a takřka polovina dotázaných považuje leták za nejpřehlednější zdroj informací. Obliba letáků nejspíše souvisí se snahou spotřebitelů při nákupech v době vysoké inflace ušetřit.
Výsledky průzkumu ukazují, že popularita tištěného letáku v České republice v době prudké inflace a všeobecného zdražování roste. Spousta lidí si podle letáků vybírá prodejny, kam zajde nakoupit nebo sestavuje nákupní seznamy.
Přestože žijeme v digitální době, stále existuje početná skupina lidí, která preferuje tištěný leták. Vzrostl také počet lidí, které letáky dříve nečetli a nově je začali sledovat (11 %). Nejvíce patrné je to u skupiny lidí ve věku do 44 let.
Celkem 39 % respondentů uvedlo, že si prohlíží nové letáky i tehdy, kdy se nechystají na nákup. Podle slevových akcí nakupuje pokaždé 45 % domácností a pouze 12 % oslovených respondentů uvedlo, že se při nákupech nikdy neinspirují letáky.
Nákupní rádce Kupi.cz je skvělý pomocník při plánování a realizaci vašich nákupů. Doma si prohlédnete akční nabídky, vytvoříte nákupní seznam a v obchodě ho máte vždy při ruce v mobilní aplikaci. Zároveň můžete prozkoumat nové nabídky, zkontrolovat výhodnost cen zboží přímo u regálu, či mít výhody věrnostních klubů stále u sebe.
Kupte se slevou Meloun vodní.
Obchodní řetězec Lidl má pro zákazníky novinku, která jim má usnadnit orientaci v letácích s akční nabídkou. „Nyní je leták pro zákazníky ještě přehlednější. Nabídky od pondělí do středy najdou zákazníci v první polovině letáku, nabídky od čtvrtka si prohlédnou po překlopení a otočení letáku o 180 stupňů,“ píše se v tiskové zprávě.
Struktura celého letáku přitom zůstane stejná. Tištěný leták s převrácenou pravou stranou považuje řetězec za velmi důležitý. „Tištěné letáky jsou jedním ze stěžejních reklamních nosičů našich prodejen a mezi zákazníky jsou nejpopulárnější,“ uvedl tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.
Jsou ale i řetězce, které nevkládají v tištěné médium velkou důvěru. Jak jsme psali počátkem tohoto roku, konkurenční Tesco od papírové formy upustilo kompletně. Důvodem jsou stoupající náklady na papír a dopravu. Ve hře je ale také společenská odpovědnost firmy, která chce dostát svým příslibům o udržitelnosti.
„Chceme být efektivní a ušetřené peníze investovat do nabídky pro naše zákazníky. Distribuovali jsme ročně přes sto milionů kusů letáků. Když si to vynásobíte v průměru 25 stránkami, je to extrémní papírový odpad. Náš komunikační a mediální plán máme nastavený tak, aby se nabídky na denní bázi dostaly k co největšímu počtu lidí,“ uvedla v rozhovoru pro MAM vedoucí marketingu Tesco Zuzana Grinčová.
Jedním z důvodů, proč někteří velcí hráči přechází na kompletní digitalizaci, může být i cena papíru, která v posledních letech dosáhla i historického maxima z roku 1995. Z toho důvodu zdražují noviny i časopisy, ruší se prodejní katalogy a letáky snižují počet stran.
S rozvojem digitalizace se spotřeba papíru v posledních letech snižovala, v roce 2021 pak přišel nečekaný výkyv a náhlý zájem doslova vystřelil ceny papíru do závratných výšin. Problém je, že Česká republika není v produkci grafického papíru soběstačná a jeho spotřebu pokryje jen z 15 %. Zbytek je tedy nutné dovážet, a to bez ohledu na cenu.
Zdroj: Kupi.cz, Stem/Mark