Hypermarket Tesco odstranil na svých prodejnách ve Spojeném království od roku 2019 více než 2 miliardy kusů plastů. Mimo jiné se zbavil 30 milionů plastových víček na jogurtech a 42 milionů plastových vidliček z hotových salátů a rýžových misek. Řetězec Kaufland v tomtéž roce vyřadil ze svého sortimentu veškeré jednorázové plastové nádobí a Lidl snížil podíl použitých plastů u svých vlastních výrobků o 20 %. Jaké kroky směrem k udržitelnosti podnikly další řetězce?
Obchodní řetězec Tesco zredukoval na svých prodejnách ve Spojeném království počet plastových obalů o 2 miliardy kusů. Jen za minulý rok se zbavil 500 milionů kusů nepotřebných plastů, včetně 30 milionů plastových víček od jogurtů a 42 milionů vidliček od připravených salátů, které nahradily dřevěné alternativy.
Od března loňského roku jsou navíc produkty v kategorii ovoce a zelenina baleny 100% v recyklovatelných obalech. Hypermarket tak udělal další krok na cestě ke splnění vlastních závazků o recyklaci obalů v rámci své strategie 4R (Remove, Reduce, Reuse, Recycle). Podle té by mělo být do roku 2025 možné recyklovat všechny obaly výrobků vlastní značky.
Ve Spojeném království je v současné době recyklováno pouze 50 % všech plastových obalů. Tesco zveřejnilo novou strategickou zprávu, jejímž cílem je pomoci maloobchodníkům, průmyslu a vládě změnit přístup celé země k balení potravin. V dubnu se Tesco, Marks and Spencer a Ocado připojili k Compostable Coalition UK, aby pomohli podpořit ambici dosáhnout plné cirkularity kompostovatelných obalů.
„Všichni máme odpovědnost za péči o naši planetu a odstranění nepotřebných plastů je důležitým způsobem, jak může Tesco snížit svůj dopad na životní prostředí. Kromě toho, že podnikáme kroky v našich vlastních provozech, chceme spolupracovat s celým průmyslem, abychom i nadále stavěli na pokroku, kterého jsme dosáhli při odstraňování, snižování, opětovném použití a recyklaci,” uvedl britským médiím ředitel pro udržitelné zásobování Kené Umeasiegbu.
Tak zní oficiální slogan společnosti Kaufland, která v roce 2019 také splnila jeden ze svých závazků. Ze svého sortimentu vyřadila veškeré jednorázové plastové nádobí i vatové tyčinky s plastovým středem. V prodejnách také přestala nabízet jednorázové plastové tašky a zákazníkům namísto nich nabízí ke koupi tzv. nEKOnečný sáček, tedy opakovatelně využitelnou alternativu.
V témže roce ušetřil Kaufland až 100 tun plastu díky opatřením zavedeným v oddělení ovoce a zelenina. Kaufland je například jediným obchodníkem, který prodává salátové okurky bez plastového obalu. Všechny tyto kroky jsou součástí REset plastové strategie obchodní skupiny Schwarz, do níž Kaufland patří.
Tuto strategii následuje i obchodní řetězec Lidl, která si stanovila za cíl snížit do roku 2025 podíl plastových obalů u své privátní značky o 20 % a všechny obaly vyrábět především z recyklovaných materiálů. Tento závazek má již přitom splněný a aktuální úspora činí tisícovky tun plastu ročně.
„Finální úspoře plastů předcházela naše pečlivá příprava. Každý z výrobků jsme důkladně analyzovali a ve spolupráci s dodavateli nakonec upravili obal tak, aby byla redukce plastů co nejvyšší a obal zároveň stále plnil svou hlavní funkci – uchovával vysokou kvalitu výrobku,“ uvedl Michal Farník, jednatel společnosti Lidl odpovědný za nákup. Společnosti Kaufland a Lidl jsou také prvními supermarkety, kde mohou zákazníci vyzkoušet zálohový systém pro PET lahve a plechovky.
Kupte se slevou Nealkoholické pivo ochucené Birell.
Zodpovědně a s ohledem k přírodě se dle svých slov chová i hypermarket Globus. Igelitové tašky nahradily papírové varianty, jejichž koupí podpoříte Konto Bariéry, a také znovu použitelné plátěné tašky.
„Zavedli jsme také ovosáčky, i z jejich prodeje putují peníze na charitu. Zájem zákazníků předčil naše očekávání. Rovněž jsme návštěvám přestali nabízet plastové lahvičky s vodou, raději ji podáváme ve skleněných džbánech. Množství nadbytečných nebo špatně recyklovatelných obalů chceme omezit na minimum,” uvádí k jednotlivým krokům řetězce manažerka kvality Globus Barbora Štěpánková. Změny nastaly i v gastro provozu, v roce 2020 došlo k nahrazení plastových příborů těmi dřevěnými a plastových brček papírovými.
Udržitelnost není cizí ani diskontnímu řetězci Penny Market. „V posledních letech jsme v těchto oblastech udělali významné kroky. Jsme velmi aktivní v řadě oblastí. Jedním z nejviditelnějších je náš projekt PENNY PRO VČELY, ale významně jsme prohloubili také spolupráci s Českou federací potravinových bank, připravili jsme a rozběhli společně s Českou obcí sokolskou projekt na podporu dětského sportu a tak dále,“ generální ředitel PENNY MARKET Česká republika Jens Krieger.
Koncem dubna řetězec představil svou Zprávu o udržitelnosti 2023, v níž shrnuje všechny aktivity na poli udržitelnosti, ekologie a společenské odpovědnosti. „Spotřebu elektrické energie na našich prodejnách jsme jen od roku 2014 snížili o 13 % a v logistických centrech dokonce o čtvrtinu. Zkrátka vnímáme naši odpovědnost i dopad naší činnosti na životní prostředí, proto vynakládáme velké úsilí na snížení naší uhlíkové stopy,” dodal Krieger.