O umělé inteligenci neboli AI poslední dobou slýcháme čím dál tím častěji. Prosazuje se v mnohých odvětvích, někde jen jako užitečný nástroj, ale jinde leckterá povolání čím dál tím více nahrazuje. Jakými způsoby se může prosadit ve světě slevových akcí a letáků – a co na ně sama říká?
Umělá inteligence neboli AI (z anglického Artificial Intelligence) je oblastí informatiky, která se zabývá tvorbou počítačových systémů, které dokážou napodobit či přímo nahradit lidskou inteligenci.
AI využívá pokročilé algoritmy a „učí se“ pomocí dat, která do ní výzkumníci vkládají. Na základě nasbíraných informací, dat a algoritmů poté může vykonávat zadané příkazy. V posledních letech zažívá největší rozmach především v podobě generovaného obsahu – na základě zadání umí zodpovídat na otázky, psát dlouhé texty, vytvářet fotomontáže, obrazy nebo i celá videa.
Právě schopnost plnit zadané příkazy je však tím, co zneklidňuje zaměstnance v některých odvětvích. Už nyní kvůli robotizaci zanikají nebo se omezují vybrané profese, s novými možnostmi AI jsou pak v ohrožení i další. Podle odborníků jde typicky o kancelářské pozice v administrativě, poradenství, financích apod. Rozhodně však není důvod k panice, pro spoustu lidí bude částečné nahrazení jejich práce automatizací hlavně psychická výzva.
Jedním z předních AI nástrojů, které nyní zažívají velkou popularitu, je i ChatGPT, jazykový model od firmy OpenAI. Jeho využití je široké – dokáže si s vámi „povídat“ o všedních věcech, vymyslet pro vás báseň, ale také napsat odbornou esej nebo vám poradit, s čímkoliv si nevíte rady. Dalo by se říct, že má odpověď na všechno.
Kupte se slevou USB flash disk Intenso Speed Line 128 GB.
Jak je vidět, AI zvládá shrnout známá fakta a upozornit jak na pozitiva, tak i negativa letáků a slevových akcí. V oblasti nakupování jsou však její možnosti mnohem širší a v některých oblastech se už dávno běžně uplatňuje.
Významnou roli zastává například v personalizaci doporučení při nakupování. Pokud si vybíráte zboží nebo nakupujete online, je to právě umělá inteligence, která vám doporučí podobné zboží nebo výhodné nabídky na základě vašich preferencí. Stejně tak může být na příjmu, aby vám poradila v podobě chatbota. A své místo má také ve skladech, kde na základě analyzovaných dat radí tak, aby výrobci neměli naskladněný ani nedostatek, ani nadbytek zboží.
Na robotizaci i AI budeme jistě i nadále čím dál tím častěji narážet. Jaký tedy bude její vliv na pracovní trh? Jak lépe to zjistit, než tím, že se zeptáme přímo jí: