Je to hektickou dobou, kvůli které si mnoho lidí nedokáže najít čas na klidnou přípravu a konzumaci jídla? Ať už je ale důvod jakýkoliv, je všeobecně známo, že za nízkými cenami těchto řetězců se skrývá zejména nepříliš kvalitně placená práce jejich zaměstnanců. Zdá se, že se našel další způsob, jak ještě více snížit náklady – a to nahrazením zaměstnanců umělou inteligencí. Největší řetězce rychlého občerstvení už tuto technologii aktivně zavádí.
Wendy's je americký mezinárodní řetězec restaurací rychlého občerstvení, který je po Burger King a McDonald's považován za třetí největší na světě.
K 31. prosinci 2018 měl celkem 6 711 provozoven. Jelikož je jeho cílem především co největší profit, rozhodl se využít populárního trendu umělé inteligence pro vyřizování objednávek.
Drive-thru už je dnes známým pojmem, jde o službu, která vám umožní si objednat jídlo v rychlém občerstvení ze svého vozu a následně si ho vyzvednout u výdejního okénka, aniž byste z vozu vystoupili. Zatímco se doteď využívali k vyřizování objednávek lidé, nově k tomu bude využit chatbot s umělou inteligencí.
Chatbot byl nasazen jako pilotní program na jedné z poboček společnosti. Tato technologie má za cíl nahradit zaměstnance přijímající objednávky. Chatbot byl vyvinut technologickým gigantem Google. I když je chatovací robot stále ve fázi testování, zjevně již dokáže rozpoznat určitá klíčová slova z nabídky, což umožňuje přijímat objednávky bez lidského zásahu.
Podle generálního ředitele společnosti Wendy's Todda Penegora zákazníci ani nepoznají, že nejednají se zaměstnancem, ale s chatbotem. Nahrazení zaměstnanců chatboty ušetří společnost mnoho peněz a také jí to umožní vyřídit více objednávek, protože by měly být vyřizovány mnohem rychleji.
Kupte se slevou Pizza mražená Ristorante Dr. Oetker.
Jelikož téměř 80 % zákazníků Wendy's používá k objednávkám drive-thru, je pro společnost důležité, aby vše fungovalo bezchybně. Tato technologie ale zatím není bezproblémová a může způsobit značné komplikace. Pokud například zákazník změní svou objednávku nebo řekne do mikrofonu jiný název položky, než která je v menu, chatbot to nemusí rozpoznat. Následně může zamrznout, což může další objednávky výrazně zdržet. Někteří se mohou tomuto řetězci vyhýbat právě proto, že tuto technologii využívá.
Nasazení chatbotu na jedné z poboček je jen začátkem. Společnost chce využít získaných poznatků z tohoto pilotního programu, aby se mohl chatbot s umělou inteligencí rozšířit na všechny pobočky. Chatbot nese název Wendy's FreshAI a je vyškolen k tomu, aby se přizpůsobil různým způsobům zadávání objednávek a dokázal generovat odpovědi na nejčastější otázky.
„Generativní umělá inteligence zásadně mění způsob, jakým lidé komunikují se značkami. Věříme, že využití generativní umělé inteligence společnosti Google Cloud sítí rychlého občerstvení Wendy's nastaví nový standard pro skvělé zážitky z jízdy v odvětví rychlých služeb,“ prohlásil generální ředitel Google Cloud Thomas Kurian.
S nasazením drive-thru systému poháněným umělou inteligencí začal na začátku letošního roku i McDonald's. Tuto technologii začala společnost testovat na svých prodejnách už od roku 2021, kdy uzavřela partnerství s IBM. Její nasazení si ale od zákazníků nezískalo příliš pozitivní odezvu. Podle některých kritiků je služba špatně připravená a nedokáže zatím nahradit lidské zaměstnance.
Wendy's má po celém světě přibližně 14 500 zaměstnanců, McDonald's jich zaměstnává kolem 150 000. Pro tyto řetězce by znamenalo nahrazení zaměstnanců obří úspory nákladů. Také by to ale znamenalo velké propouštění. Jelikož je světová ekonomika ve špatném stavu, příchod umělé inteligence do různých oborů vytváří mezi lidmi strach o budoucnost. Nedávná zpráva Goldman Sachs uvedla, že umělá inteligence by mohla nahradit 300 milionů pracovních míst na plný úvazek.