Z hlediska tržeb se české gastroscéně daří. Za poslední čtyři roky činil nárůst celých 32 procent. Je ale potřeba vzít v úvahu zdražení, které této výši odpovídá, a hlavně se podívat na rozdíly mezi různými typy podniků. Zatímco moderní kavárny a bistra jsou stále populárnější a obrat se jim zvedl zhruba o 120 procent, do klasických hospod už se lidem příliš nechce. Od doby koronavirové krize se tedy propadly až o 30 procent.
Od začátku letošního roku se tržby v pohostinství zvýšily o více než 15 procent. V Praze a krajských městech se mnoho podniků dostalo přes 20 procent. Naproti tomu v některých regionech se museli provozovatelé smířit s pouhými třemi procenty. „Růst tržeb tedy přesně odpovídá míře zdražení a zdánlivě se současná situace od dob před pandemií příliš neliší,“ říká Petr Menclík, ředitel firmy Dotykačka, která provozuje pokladní systém.
Kupte se slevou Pivo Pilsner Urquell.
Z průzkumů mezi spotřebiteli vyplývá, že za kávu a dort jsme ochotni bez problému zaplatit 200 korun, ale současné ceny zlatého moku se nám zdají vysoké. Zdražování piva navíc může ještě pokračovat, protože vláda přemýšlí o zvýšení DPH. To by pravděpodobně poptávku ještě snížilo, zejména na venkově, kde už nyní lidé kvůli inflaci a vysokým cenám energií šetří. Vůbec nejméně se v hospodách utrácí na jihozápadě a severovýchodě republiky. Naopak nejlépe na tom jsou restauratéři v Praze, a to díky turistům i místním.
Nejde pouze o to, že se v důsledku pandemie uzavřely tisíce podniků. Na mnoha místech je velmi rychle nahrazují nové formáty, zejména kavárny a bistra, které mají nižší náklady než klasické hospody, ale mohou si dovolit vyšší marže. Navíc v nich lidé více utrácejí už v denních hodinách.
Část spotřeby se přesunula domů a do garáží. Do restaurací lidé vyrážejí spíše za prémiovými produkty a zajímavými zážitky. Velké oblibě se těší různá degustační menu, pivní speciály nebo netradiční koktejly. Na mnoha místech se ale můžou čísla hodně změnit během nadcházející turistické sezóny.
Majitelé restaurací se musí klientům stále více přizpůsobovat. Větší šanci na úspěch mají ti, kdo rychle reagují na změny a dokážou efektivně komunikovat v online prostředí. Zároveň by měli zákazníkům nabízet různé slevové akce a také rychlé a jednoduché platby pomocí nových technologií. Takové závěry vyplývají podle Menclíka z aktuální analýzy české gastroscény.