Absolutním vítězem jubilejního 20. ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku se stala dm drogerie markt. Téměř 79 tisíc lidí se zapojilo do internetového hlasování kategorie Cena veřejnosti, aby vybrali svého oblíbeného obchodníka. Lidl získal takřka 51 tisíc hlasů a stal se tak vítězem kategorie. Vítězi sortimentních kategorií se stali Alza.cz, Decathlon, DEICHMANN, dm drogerie markt, Dr.Max, IKEA, KNIHY DOBROVSKÝ, Lidl, Megahracky.cz, OBI, ORLEN Benzina, Zalando a Zoohit.cz. Vítězem kategorie SOCR ČR Zodpovědný obchodník je Kaufland.
První cena putuje společnosti dm drogerie markt
„Výsledky jubilejního 20. ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku přinášejí několik novinek na prvních místech. Velká gratulace patří bezesporu společnosti dm drogerie markt, která se na základě reprezentativního výzkumu mezi zákazníky probojovala z loňského třetího místa v kategorii Absolutní vítěz na příčku nejvyšší. Mezi vítězi ocenění se objevili také nováčci, jako například společnosti Zalando nebo Megahračky.cz,“ komentuje výsledky Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
Připravte se na Velikonoce s dm!
Jak se pozná vítěz?
Vítězové jednotlivých sortimentních kategorií a absolutní vítěz ocenění Mastercard Obchodník roku 2022 byli vybráni na základě reprezentativního průzkumu. Při hodnocení byly brány v úvahu dvě klíčové skupiny faktorů: pozice na trhu a důvěra zákazníků.
Celkový index i dané faktory ve výsledku zohledňují situaci na trhu a pozici obchodníka v rámci konkurenčního prostředí. Absolutním vítězem se každoročně stává obchodník, který dosáhne v rámci reprezentativního výzkumu nejvyššího celkového skóre napříč všemi kategoriemi.
Radu Bercan / Shutterstock.com
Absolutní vítěz ocenění Mastercard Obchodník roku 2022
1. místo
Nejlepší skóre vyneslo na první příčku v kategorii Absolutní vítěz společnost dm drogerie markt. Tato síť se tak stala absolutním vítězem ocenění Mastercard Obchodník roku. Společnost se v posledních letech vždy držela v TOP 3 nejlépe hodnocených obchodníků, ale prvenství jí dosud o vlásek unikalo. dm drogerie markt patří do top 5 obchodníků ve všech třech základních parametrech – společnost má vysokou zapamatovatelnost, její zákazníci jsou loajální a těší se velké důvěře.
2. místo
Stříbrnou pozici v kategorii Absolutní vítěz obsadila společnost Dr.Max, a to především díky parametrům zapamatovatelnosti a loajality svých zákazníků – v těchto parametrech je nejlépe hodnoceným obchodníkem ze všech.
3. místo
Na třetím místě se v celkovém pořadí umístila společnost IKEA. Na špici žebříčku nejlepších obchodníků na trhu se drží především díky vysoké důvěře, a to napříč všemi sledovanými kategoriemi.
Ještě dnes v Dr.Max v akci!
Vítězové jednotlivých sortimentních kategorií
- Cenu Mastercard Obchodník roku s potravinami získal Lidl Česká republika. Lidl bodoval mimo jiné v parametru zapamatovatelnosti – spontánně jej jmenovalo 56 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci Lidlu v dané kategorii deklarují rovněž vysokou míru loajality. Druhé místo připadlo Kauflandu a na třetím místě je Albert.
- Vedle získaného titulu Absolutní vítěz se dm drogerie markt stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s drogerií a parfumerií, a to především díky nejvyšší míře loajality deklarované zákazníky v dané kategorii – podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 63 %. Na druhém místě se umístila TETA drogerie a na třetím Rossmann.
- Společnost Zalando se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s oděvy díky nejvyšší míře loajality deklarované zákazníky – podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 34 %. Na druhém místě je společnost Bonprix a na třetím Sinsay.
- Ocenění Mastercard Obchodník roku s obuví získala společnost Deichmann. Společnost bodovala v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenoval každý druhý respondent nakupující sortiment. Zákazníci v dané kategorii deklarují k obchodníkovi Deichmann nejvyšší míru loajality. Druhé místo obsadila společnost CCC a třetí Rieker.
- Vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku se sportovními oděvy a potřebami je Decathlon. Jeho zákazníci deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 54 %. Druhé místo obsadilo Sportisimo a třetí A3 sport.
- Společnost OBI se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku pro dům, zahradu a chovatele díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti v dané kategorii – spontánně ji jmenovalo 53 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci ke společnosti OBI deklarují v kategorii také vysokou míru loajality. Na druhém místě se umístil Zoohit.cz a na třetím Hornbach.
- V kategorii Mastercard Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky zvítězila IKEA Česká republika, především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenovalo 59 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci IKEA v dané kategorii deklarují také nejvyšší míru loajality. Na druhém místě je JYSK a na třetím Sconto nábytek.
- Společnost Alza.cz se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s elektrem a elektronikou především díky tomu, že zabodovala v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenovalo 49 % respondentů nakupujících sortiment. Na druhém místě se umístil loňský vítěz Datart a na třetím CZC.cz.
- Vítězem kategorie Mastercard Čerpací stanice s prodejnou se stala společnost ORLEN Benzina díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenovalo 65 % respondentů nakupujících sortiment. Na druhém místě je loňský vítěz TANK Ono a na třetím Shell.
- Ocenění Mastercard Obchodník roku s knihami získala společnost Knihy Dobrovský mimo jiné proto, že bodovala v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenovalo 67 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci ke společnosti deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii a i z hlediska souhrnného indexu důvěry zákazníků je v kategorii společnost na prvním místě. Na druhém místě je společnost Megaknihy.cz a na třetím Luxor.
- V kategorii Mastercard Obchodník roku s hračkami zvítězila společnost Megahracky.cz především díky vysoké míře důvěry zákazníků. Díky tomuto parametru posiluje meziročně celkové skóre obchodníka. Druhé místo obsadilo Pompo a třetí 4kids.cz.
- Společnost Dr.Max je vítězem kategorie Mastercard Lékárna roku díky výborným výsledkům v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenovalo 81 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci ke společnosti Dr.Max deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Druhé místo obsadily lékárny Benu a třetí Pilulka.cz.
- Titul Mastercard E-shop roku získala společnost Zoohit.cz mimo jiné díky nejvyšší míře loajality zákazníků v dané kategorii – podíl zákazníků, pro které je obchodník Zoohit.cz hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 42 %. Také z hlediska souhrnného indexu důvěry zákazníků je společnost v kategorii na prvním místě. Na druhém místě je Alza.cz a na třetím Zalando.
Zvláštní ocenění
Cena veřejnosti
V kategorii Mastercard Obchodník roku 2022 zvítězil Lidl Česká republika s 50 832 hlasy. Na druhém místě se umístila společnost Kaufland, která získala 31 741 hlasů a na třetím společnost Albert s 22 816 hlasy. Celkem hlasovalo 78 440 osob a hlasující rozdělili mezi nejrůznější obchodníky 325 938 platných hlasů.
Tip: V Lidlu právě seženete výborná cherry rajčata v akci!
Proxima Studio / Shutterstock.com
Obchodník roku generace Z
Obchodníkem roku 2022 z pohledu generace Z (do 27 let) se stává IKEA. Mladí lidé tomuto obchodníkovi vyjadřují velmi vysokou míru důvěry, IKEA velmi dobře naplňuje jejich očekávání a je vnímána jako velmi výhodná oproti konkurenci. Zároveň je IKEA mezi mladými lidmi jedním z nejznámějších obchodníků a udržuje si mezi nimi velmi vysokou míru loajality.
Mastercard Obchodník roku – SOCR ČR Zodpovědný obchodník
Kategorie, jejímž garantem je Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR), se letos zaměřila na projekty, které přinesly největší energetické úspory. Snížením vlastních nákladů proto mohli jednotliví obchodníci příznivěji nastavit cenotvorbu ve prospěch svých zákazníků, a snížit tak tlak na jejich peněženky. Letos tuto kategorii ovládl řetězec Kaufland. Kupi.cz o tom informovalo v tomto článku.