Mnoho lidí považuje kyselé okurky za nezbytnost, která jim pomáhá dostat se z kocoviny, zamlsat si nebo připravit celou škálu chutných pokrmů, jako je třeba bramborový salát nebo znojemská omáčka. Kyselé okurky jsou pevně spjaty se Znojmem, kde se pěstují a konzervují už skoro 500 let. Velmi smutnou zprávou je, že majitel vyhlášené značky učinil rozhodnutí, které bude pravděpodobně znamenat mnoho propuštěných zaměstnanců a omezení výroby v některých závodech.
Ne každý to ví, ale znojemské okurky už dávno nejsou české. Značka Znojmia je součástí norské holdingové společnosti Orkla Group. Znojmo je však kyselými okurkami vyhlášené už od 16. století.
Konzervárna společnosti se nachází v Bzenci, kde vyhlášené okurky vznikají už od roku 1884. Od roku 2003 byly okurky prodávány pod výše zmíněnou značkou Znojmia.
Kupte se slevou Okurky Znojmia.
Ačkoliv je tento produkt v Čechách populární, není příliš výdělečný, alespoň podle mluvčího společnosti Martina Frýdla. Podle něj příliš rychle rostou náklady a okurky mají navíc nízkou marži. Společnost by chtěla být více konkurenceschopná.
„Společnost Orkla Foods Česko a Slovensko zvažuje restrukturalizaci části svých výrobních kapacit. Nejde o novou informaci, zaměstnance o této úvaze společnost otevřeně informovala již před třemi týdny. Cílem možného opatření je zajistit si dlouhodobou konkurenceschopnost ve světle růstu nákladů. V Česku záměr předpokládá uzavření dvou závodů. Na Slovensku se zvažuje uzavření jedné výrobní kapacity,“ řekl pro Kupi Frýdl.
„Případné uzavírání výrobních míst se v ČR dotkne celkem 258 pracovníků v závodech PIKA Bzenec (výroba sterilované zeleniny) a Agrimex Vestec (zmrazená zelenina a ovoce). Na Slovensku jde o závod DOMA Prešov (majonézy, tatarské omáčky, dresinky),“ sdělil pro Kupi Frýdl.
V této obtížné době se společnost snaží chovat ke kolegům maximálně otevřeně. Proto je o možných změnách informovala již před třemi týdny, ačkoliv ještě nejsou finálně schváleny. Pokud ke změnám dojde, díky kombinaci včasného oznámení a odstupného budou mít zaměstnanci na hledání nové práce k dispozici minimálně šest měsíců.
Jelikož má norská firma na Moravě i další podniky, mohou se zaměstnanci o práci ucházet třeba zde.
Češi si pamatují řadu měst právě podle produktů, které se tam vyrábí, ať už jde o plzeňské pivo, olomoucké tvarůžky nebo třeba hořické trubičky. Ve Znojmě působila ještě v minulém století řada výrobců okurek, ale většina jich zanikla po druhé světové válce, po které přišlo znárodňování. Znojemské okurky byly populární nejen v Čechách, ale i za hranicemi. A to obzvláště v 19. století, kdy vlastnil jednu z konzerváren ve městě Moritz Felix, který dal na etiketu kocoura Felixe a okurky vyvážel až do USA.