Espresso z malého šálku, hamburger na talíři a vedle salát v misce. Že je řeč o McDonald's, nikoli o lepší restauraci, by v první řadě napadlo asi málokoho. A přesto se úroveň stolování v tomto celosvětově proslulém fastfoodu mění. V Evropě zatím novinku – znovupoužitelné, omyvatelné obaly – testují ve Francii. Dobré úmysly řetězce ovšem za touto ekologickou změnou až tolik nehledejte. Co je pravým důvodem? A bude se fastfoodová revoluce konat i u nás v Česku?
Zavítáte-li v poslední době do některé štrasburské pobočky známého fastfoodu, bude na vás čekat zajímavá novinka. Jídlo a nápoje dostanete při konzumaci uvnitř v nádobí z tvrdého plastu, které se po vašem odchodu dají do myčky a znovu použijí.
Nechybí odolné umělohmotné sklenice na nápoje, misky, talířky, opakovatelně využitelné příbory ani červené omyvatelné krabičky na hranolky, které vizuálně připomínají ty ikonické papírové.
Kupte se slevou Hranolky mražené Nowaco.
Zkušební provoz zde funguje od prosince loňského roku. A ačkoliv francouzské slogany McDonald's hlásají „S novým nádobím společně snížíme odpady,“ důvod pro změnu je trochu jiný. Ve Francii totiž vešel od letošního ledna v platnost zákon, který restauracím s více než dvaceti místy k sezení zakazuje používat jednorázové obaly. Změnou obalů a nádobí tak musí procházet i další fastfoody jako například BurgerKing, Starbucks nebo Subway.
Hamburgery a wrapy například ve francouzských restauracích s více než dvaceti místy k sezení přišly o svou papírovou krabičku (do papíru ale zabalené mohou být i nadále). Vše ostatní se musí servírovat v nádobí, které je možné mýt ve vodě s minimální teplotou 60 stupňů. Týká se to kávy, zmrzliny, salátů, limonád i nugetek či stripsů.
Zprvu se jako vhodnější řešení pro planetu zdálo nahrazovat plastové obaly papírovými. Nyní se však experti shodují na tom, že problém představuje samotná jednorázovost. Je tedy jedno, zda je vidlička nebo kelímek z plastu, bambusu či papíru, jakmile se po použití vyhodí, životnímu prostředí škodí podobně. Zvláště, když jsou zdánlivě ekologičtější obaly z restaurací často zamaštěné a ušpiněné od jídla, a nelze je proto plně recyklovat.
Dá se proto očekávat, že Francii budou zanedlouho následovat i další evropské země. Jak pro server Econews popsala za český McDonald's mluvčí Jitka Pajurková: „Francie je pilotním trhem pro opakovatelně použitelné obaly. V tuto chvíli probíhají testy i na dalších trzích, čekáme na výsledky, na kterých bude záviset rozhodnutí týkající se České republiky, Slovenska a Ukrajiny.“ Kdy k tomu dojde však neupřesnila.
Podle Pajurkové budou tuzemské pobočky McDonald's nadále pokračovat ve své snaze redukovat množství používaného plastového či papírového materiálu. Již v minulosti se například nahradily plastové hračky přikládané k Happy Meal papírové skládačky, knížky nebo hliníkovo-papírové předměty .
Ve všech restauracích (kromě těch v obchodních centrech) zmizely také z táců papírové prostírky, což prý ušetří sto tun papíru ročně. Stejně tak odstranění plastových víček ze salátových misek a jejich ekologičtější náhrada znamenala úsporu třiceti tun plastu ročně.
Obdobně se například kávový gigant Starbucks přiklonil k náhradě plastových brček za papírová, případně na trh uvedl speciální kelímky, které slámky nepotřebují vůbec. „U vybraných studených nápojů Starbucks představil nová 'bezbrčková' víčka, s nimiž potřeba brček zanikne docela,“ přiblížil pro Aktuálně.cz za řetězec Michal Holotík.
Papír a dřevo zatím považují za vhodnější i v restauracích KFC. Jak uvedla ředitelka pro Česko Ivana Makalová Dlouhá: „Plastové příbory nyní nahrazujeme dřevěnými a brčka, kromě toho, že je nevydáváme k nápojům automaticky, jsou také vyrobena z papíru.“
Kupte se slevou Limonáda Coca Cola.
Všechny tyto změny se v ČR postupně dějí zejména v rámci přijatého zákona o zákazu jednorázových plastů. Na úplnou eliminaci jednorázových příborů, talířů či kelímků (ať už jsou z jakéhokoliv materiálu) si ale budeme muset v naší legislativě ještě nějakou chvíli počkat.