Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Řetězec Makro chce ukončit honbu za akčními cenami, které Češi tolik milují

Průčelí obchodu Makro Longfin Media / Shutterstock.com

Společnosti Makro se daří i v krizi. Na rozdíl od maloobchodních řetězců má vyšší zisky než v minulých letech, a tak se nebojí měnit strategii. Přestane tisknout letáky, omezí akční nabídky a místo toho se chce soustředit na dlouhodobě nízké ceny u vybraných produktů. Odstartuje v Česku nový trend? Nebo ztratí část zákazníků?

Přečtěte si také

Chytrý tah, nebo krádež? Loupání ovoce před vážením rozděluje zákazníky na dva tábory
Chytrý tah, nebo krádež? Loupání ovoce před vážením rozděluje zákazníky na dva tábory

Zlevní alespoň některé potraviny?

Zatímco ekonomové mluví o tom, že ceny některých potravin musí klesnout, zástupci řetězců velké zlevnění nečekají. Výjimkou podle nich mohou být čerstvé a ultračerstvé produkty jako brambory nebo jiná zelenina. Dále se v celé Evropě začínají propadat ceny pšenice, kukuřice nebo mléka, stále ale jde spíše o výjimky.

„Jsme součástí celého řetězce. Před námi je výroba, zpracování a produkce, po nás zase hotely, restaurace, kavárny či maloobchod a všichni jsou zdražením zasaženi. S výjimkou ultračerstvých komodit proto neočekávám žádné výraznější zlevnění,“ řekl pro Seznam Zprávy Jiří Nehasil, komerční ředitel společnosti Makro.

Natalya_Maisheva / Shutterstock.com

Až 60 procent výrobků nakoupíme v akci

Tržby Makra narozdíl od maloobchodu stále rostou. Úspěšně překonává inflaci a roste i v absolutních číslech, podle kterých je na tom dokonce lépe než v předkrizovém roce 2019. Nyní ale přichází s velkou změnou – chce ukončit honbu za akčními cenami, které Češi tolik milují.

V Česku se ve slevě prodá až 60 procent produktů, jsme tedy v tomto směru lídrem Evropy. Současný trend se ale ubírá jiným směrem – prodejci ustupují od krátkodobých akcí a ceny některých výrobků dlouhodobě snižují, a to nejen u privátních značek. Vedení Makra se k tomuto systému přiklání, protože v něm vidí výhody pro obě strany. Zákazníci si tak mohou své nákupy lépe plánovat a personál bude mít více času se jim věnovat, protože stráví méně času naceňováním.

Letáky jen v aplikaci a slevy přímo na míru?

Od tištěných letáků už v minulém roce ustoupily (nebo je částečně omezily) některé maloobchodní řetězce.

  • Patří k nim například Globus, který se nyní soustředí hlavně na členy svého věrnostního programu. Každý den je tedy zásobuje personalizovanými akčními nabídkami, a to přímo v aplikaci Můj Globus.

„Od tištěných letáků jsme neustoupili. Tištěný náklad se odvíjí od potřebného pokrytí distribučního území, a to kontinuálně vyhodnocujeme a tiskneme pouze potřebný počet letáků. Zároveň naše letáky tiskneme jako téměř jediní na trhu na novinovém recyklovaném papíře, i technologie novinového tisku je výrazně šetrnější k životnímu prostředí. Pro ostatní zákazníky, kteří nebydlí v distribuční oblasti, maximálně podporujeme využití elektronické formy letáku. Používáme samozřejmě naše webové stránky a e-mailovou komunikaci, naše nabídky lze nalézt například i na www.kupi.cz a stále důležitější se ukazuje v dnešní době akční nabídku zobrazovat v mobilní aplikaci Můj Globus, kde ji tak zákazníci mají vždy při ruce,“ sdělila pro Kupi Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globus.

  • A podobnou strategii má také prodejce nábytku Asko, který kromě svého lifestylového magazínu Inspirace už žádné tiskoviny nevydává. Akční nabídky najdete pouze online, jak na webu samotného řetězce, tak na Kupi.cz.

Z aktuálních průzkumů ale vyplývá, že se v Česku stále tiskne až 50 milionů papírových letáků týdně. Než se tedy definitivně přesuneme k digitálním akčním nabídkám a politice trvale nízkých cen, je před námi ještě dlouhá cesta.