Stravování má velký vliv nejen na lidské zdraví, ale také na životní prostředí. Přední světoví odborníci odhadují, že světová populace v roce 2050 dosáhne 10 miliard. Všechny tyto osoby je třeba nějak uživit. Aby to bylo možné, je třeba už nyní přijmout určitá opatření. Do toho se pustil například německý řetězec Lidl, který spustil kampaň na podporu rostlinných výrobků a výrobků s nižší ekologickou stopou.
Pro výrobu potravin se v současnosti využívá zhruba 50 % veškeré půdy na Zemi, pokud nepočítáme ledové plochy. Navzdory tomu denně celé miliardy lidí na světě trpí hlady. Až 70 % zásob vody je určeno pro zemědělství, přesto 35 % lidí nemá přístup k pitné vodě.
Odborníci odhadují, že populace v roce 2050 dosáhne hranice 10 miliard. Aby bylo možné všechny tyto osoby nakrmit, je už nyní třeba přijmout určitá opatření. V odpovědi na otázku, jak v blízké budoucnosti nakrmit celou populaci, vznikl koncept Planetary Health Diet. Ten je z velké části založen na zvýšené propagaci rostlinné stravy a výrobků s nízkou ekologickou stopou.
Mindfull eating, tedy vědomé stravování, je výživovým trendem po celém světě. Jde vlastně o to vychutnat si jídlo v přítomném okamžiku, důsledně žvýkat a nenechat se ničím vyrušovat. Kromě toho, že vědomé jedení přináší dokonalou kontrolu nad stravovacími návyky, může také pomoci rozlišit fyzický hlad od hladu emocionálního a zabránit emočnímu přejídání.
Kupte se slevou Rostlinné nápoje Alpro.
Vedle zdravotní stránky má mindfull eating vliv také na oblast udržitelnosti. Pokud totiž jíme vědomě, mnohem lépe si uvědomujeme, jaké důsledky může konzumace té či oné potraviny mít. A právě s tímto principem Planetary Health Diet pracuje.
Podle odhadu odborníků představuje spotřeba potravin ve vyspělých zemích zhruba 20 až 30 % celkové vyprodukované uhlíkové stopy. To je více než jízda autem, topení, elektřina nebo letecká doprava.
Největší problém přitom představuje živočišná výroba. Studie Frontiers in Nutrition z roku 2015 porovnávala vliv vegetariánské stravy na životní prostředí. Ta dle výsledků snižuje emise skleníkových plynů o 63 % a paradoxně vyžaduje o 61 % méně půdy a 67 % méně vody než živočišná strava.
Koncept Planetary Health Diet přišel z pera neziskové organizace EAT, která se zabývá přeměnou globálního potravinového systému. Komise EAT-Lancet sdružuje 19 komisařů a 18 spoluautorů z různých oborů včetně lékařství, zemědělství a politologie z celkem 16 zemí, kteří se snaží hledat způsoby, jak udržitelně nakrmit celou planetu.
Kupte se slevou Fazole mungo bio Nature's Promise.
Z výše uvedených údajů vyplývá, že tím, co můžeme udělat pro naši planetu, je snížení konzumace živočišných výrobků a jejich náhrada těmi rostlinnými. Dalším důležitým krokem je snížit plýtvání jídlem, dávat přednost BIO, lokálním a Fairtrade potravinám.
Tento závazek vzal za svůj i německý řetězec Lidl, který v současnosti rozšířil svůj sortiment rostlinných výrobků, a to především v rámci své privátní značky Vemondo. Zaměřit se chce také na rozšíření nabídky celozrnných výrobků, které jsou díky vyššímu obsahu vlákniny prospěšné především pro trávicí soustavu.
Kupte se slevou Produkty The Vegetarian Butcher.
Budoucnost stravovacích návyků vkládá Lidl do současné generace dětí. Značka si je vědoma toho, že zdravé stravovací návyky se učíme již v dětství, i proto se rozhodla, že od letošního roku nebude propagovat potraviny pro děti s vysokým obsahem nasycených mastných kyselin, cukru nebo soli. Z obalů vybraných potravin proto zmizí kreslené postavičky a další motivy.
V posledních letech nabídka rostlinných alternativ v obchodních řetězcích výrazně vzrostla. Není divu, obchody tak odpovídají na zvyšující se poptávku plynoucí především z nárůstu vegetariánů a flexitariánů v populaci. Nabídka řetězců se v posledních letech rozrostla především o rostlinná mléka, náhražky masa a alternativy jogurtů a dalších mléčných výrobků.
V žebříčku srovnání dostupnosti rostlinných výrobků v obchodních řetězcích, který koncem loňského roku sestavil projekt Rostlinně.cz, bezkonkurenčně zvítězil řetězec Globus, který nabízí celou sekci Zdravý svět.
Na druhém místě se umístil řetězec Albert, který pokračuje v rozšiřování své vlastní značky Nature's Promise, na třetím pak Tesco a na čtvrtém a pátém Kaufland a Lidl se značkou Vemondo. Šestý se umístil Penny Market.