Zájem zákazníků o nákupy na e-shopech a jejich nároky na rychlost doručení stále stoupají, logistické společnosti proto testují nové způsoby přepravy. Jedním z nich je i doručování balíčků pomocí dronů. Testování vzdušné přepravy zásilek provedly nyní po vzoru amerického Amazonu firmy Dodo a síť drogerií Rossmann. Zkušební balík bez skutečného obsahu letěl nad Budapeští celkem 14 minut a urazil bezmála 15 kilometrů. Cílem projektu, který bude nadále v testování pokračovat, je především odhadnout nároky pro tento způsob přepravy.
Technologická společnost Dodo spolu se sítí drogerií Rossmann testují doručování balíčků dronem. Zkušební zásilka bez obsahu odstartovala z drogerie Rossmann v obchodním centru Savoya Park v maďarské Budapešti a urazila celkem 15 kilometrů.
Cílem pilotního doručení bylo především odhadnout čas od odletu do přistání při dodržení všech povinných bezpečnostních standardů. Celý proces od zajištění doručovací schránky, přes vyzvednutí balíčku a samotný let, až po přistání a předání zásilky trval celkem 14 minut, přičemž dron letěl rychlostí 50 km/h ve výšce mezi 20 a 50 metry.
Hlavní výhodu letecké přepravy vidí testující společnosti právě v rychlosti přepravy, která je nezávislá na momentální pozemní dopravní situaci. Obě firmy plánují další zkušební lety.
Využití dronů při přepravě zásilek přitom podléhá přísným předpisům. Projekt spadá pod kategorii letového provozu, která vyžaduje příslušná povolení.
„Neustále hledáme nové způsoby, jak zkrátit dobu doručení a snížit dopad logistiky na životní prostředí, proto chceme být maximálně připraveni na moment, kdy místní legislativa povolí také doručování s pomocí dronů. Ačkoliv některé americké firmy již dnes tuto službu nabízí a v některých částech USA pomalu rozšiřují, místní regulace podobné aktivity zatím v komerční sféře neumožňují,“ uvedl Peter Menky, komerční ředitel společnosti Dodo.
Věří však, že právě realizací podobných pilotních projektů může společnost přispět k tomu, aby se i u nás tento způsob doručování stal běžnou součástí nabídky doručovacích služeb.
Kupte se slevou Baterie alkalické Longlife Varta.
Jednou z amerických společností, které Menky zmiňuje, je i gigant mezi e-shopy Amazon. Ten začal zákazníkům doručovat první zásilky dronem již koncem loňského roku. Služba s názvem Prime Air je zatím dostupná pouze v kalifornském městě Lockeford a texaském College Station, kde byly první balíčky doručeny už před začátkem vánočních svátků.
Internetový obr získal povolení pro doručování drony od americké státní agentury Federal Aviation Administration již loni v srpnu. Maximální povolená hmotnost balíčku je přitom 2,25 kg, což splňuje asi 85 % všech jeho zásilek.
Amazon vyvinul vlastní technologii pro detekci překážek. „Naše algoritmy využívají k detekci objektů sadu technologií. Pomocí tohoto systému dokáže dron identifikovat statický objekt ve své dráze, například komín, ale také detekovat pohybující se objekty na horizontu jako jiná letadla. Pokud jsou překážky identifikovány, automaticky změní kurz, aby se jim vyhnul. Když náš dron klesá, aby doručil zásilku na dvorek zákazníka, zajistí, aby v okolí místa doručení byl malý prostor bez lidí nebo zvířat,“ uvedli zástupci Amazonu.
Ve světě technologii využívají i společnosti Wing spadající pod Google, nebo Walmart, který již loni rozšířil doručování mezi čtyři miliony zákazníků celkem v šesti amerických státech.
V České republice testoval doručování drony i největší e-shop s hudebninami Kytary.cz. Počátkem loňského roku se vznesl nad hlavami Pražanů dron nesoucí zásilku s malým hudebním nástrojem, mířící z Modřan do Chuchle. Prodejce, který se inspiroval právě u amerického Amazonu, chce být připraven na okamžik, kdy bude tento způsob doručení legální i v ČR. „Je to jen otázka času, kdy se přeprava zboží pomocí dronů stane standardem, podobně jako dnes automobilová nebo letadlová doprava,“ uvedl pro CzechCrunch Filip Černý, marketingový ředitel Kytary.cz.
V roce 2016 testoval doručování drony i e-shop Mall.cz. Podobně jako Kytary.cz odhaduje rozšíření technologie v České republice spíše v řádu několika desetiletí.
Kdy budou prodejci v Česku moci naplno využívat této technologie, je momentálně ve hvězdách. Ke schválení letu je třeba získat povolení od Ústavu pro civilní letectví, přičemž je vždy třeba doložit analýzu pozemních i vzdušných rizik.
„Česká legislativa je v tomto ohledu dost zkostnatělá a nemám informace o tom, že by se připravovaly nové zákony nebo změny předpisů pro civilní letectví, které by umožnily dopravu zboží pomocí dronů. Na základě zkušeností z našeho letošního testovacího letu bych odhadl, že do deseti let se v Česku nestane velká změna v této oblasti,“ dodal k tématu Filip Černý s tím, že v Evropě bude dle něj udávat trend Skandinávie.