První ročník soutěže Anticena za nejbizarnější obal předešlého roku zná své vítěze. Cílem hlasování bylo poukázat na nesmyslné, zbytečně nadměrné nebo klamavé spotřebitelské obaly. Současně bylo tímto krokem potřeba upozornit výrobce či prodejce na odpovědnost za balení takových výrobků. Které obaly totálně pohořely u odborné poroty a které u běžných zákazníků?
Iniciátorem soutěže je organizace Zerowasters (původní nezisková část Bezobalu), která projekt odstartovala s podporou Hl. m. Prahy a za účasti tří odborníků na marketing, obaly i ekologii, kteří usedli do odborné poroty. Zákazníci pak měli během loňského roku možnost nominovat své favority na zbytečné či nesmyslné obaly. Z nich poté vybírala ty nejhorší odborná porota i veřejnost.
Kupte se slevou Sáčky mikrotenové.
Čerstvé ovoce zbytečně balené do plastů budí už tradičně rozpaky i posměch po celém světě. A nechybělo ani v žebříčku Anticeny za nejbizarnější obal roku 2022. Například výprodejové ovoce balené do polystyrenových vaniček a plastové fólie (které lze běžně vídat nejen v Globusu, ale i prodejnách Billa a dalších) nebo rozkrojená a zabalená jablka z Albertu, která takzvaně bodovala u odborné poroty i veřejnosti.
„Jedná se buď o zcela nesmyslné balení něčeho, co už samo slupku má nebo dokonce jako v tomto případě předkrájení nebo předpřípravu, kterou bychom doma hravě zvládli i sami. Někdy se obchodníci ohánějí tím, že balená zelenina nebo ovoce díky obalu vydrží déle. U jablíčka to zůstává otázkou," komentovali Zerowasters na svých stránkách. A jak se ke své ceně vyjádřil sám Albert? Tiskové oddělení pro média potvrdilo, že na neplýtvání a racionálním využívání obalů řetězci velmi záleží, a proto rozkrájená jablka už v dubnu 2022 stáhl z prodeje.
Velkým problémem jsou rovněž nadměrné obaly plné vzduchu, a to nejen u potravin (typicky sušenek, brambůrků nebo sladkých tyčinek), ale také léků, doplňků stravy a drogerie.
Možné důvody takto nelogického balení vysvětlila členka odborné poroty Michaela Thomas v souvislosti s oceněným doplňkem stravy Preventan Junior: „Balení léků je ohromným nešvarem celého segmentu a jde především o systémovou věc (...) Jednotlivá balení musí prodejce nakupovat v ohromných množstvích – je do toho nucen výrobci obalů, kteří menší objemy často nedodávají. Prodejci se pak nevyplatí kupovat na každou gramáž jinou velikost. Takto je to zkrátka levnější. Lze říci, že ekonomické zájmy tu vítězí nad přírodou a zdravým rozumem.“
Bioplastové tašky, kelímky, příbory i zubní kartáčky. Tváří se velmi ekologicky, podle mnohých odborníků ovšem jen na oko. Obdobně jako například tašky z kukuřičného plastu internetového prodejce Rohlík.cz, které podle pořadatelů soutěže zavádějícím způsobem představují bioplast jako udržitelné řešení. Podle Iva Kropáčka, jednoho z porotců Anticeny, ale tak ideálním řešením nejsou. K jejich rozložení je totiž potřeba dodržení poměrně specifických a náročných podmínek, které nelze podle porotce zajistit v domácích podmínkách spotřebitelů. A ačkoliv je na kukuřičné tašce správně uvedeno, že nepatří do tříděného plastového odpadu, ale spíše do bioodpadu, není její stoprocentní rozložení zajištěno.
Greenwashing byl ostatně kritizovaný i u řady dalších hodnocených výrobků. Nápisy obsahující slovo ekologie, na první pohled se tvářící papírové balení nebo používání přírodních či zelených barevných motivů bývá velmi často jen klamavým marketingem. Výrobci ho používají, aby v zákaznících vzbudili dojem udržitelnosti. Skutečnost ovšem bývá jiná. Pokud v sobě obalový materiál například kombinuje papír či dřevo s plasty, jedná se o tzv. kompozit, který paradoxně nelze ani recyklovat a patří do směsného odpadu.