Povánoční výprodej, totální likvidace skladů, sleva až 80 %. To jsou hesla, která na nás v těchto dnech křičí z většiny výloh obchodů i úvodních stránek e-shopů. I letos patří lednové a únorové výprodeje spolu s černým pátkem k nejoblíbenějším nákupním akcím. Výše slev se oproti minulým rokům dost změnila. Důvodem jsou nová pravidla pro její výpočet. Jaké zlevněné zboží se kupuje po Vánocích nejčastěji a jakých slev se zákazníci dočkají?
Jak například potvrdila pro ČTK Pavla Hobíková, mluvčí internetového obchodu Mall.cz, slevy prodejce už nevypočítává z doporučených maloobchodních cen, ale z nejnižší ceny, za jakou se dané zboží prodávalo v posledních třiceti dnech. „Slevy sice vypadají opticky menší, ale zákazníci mají jistotu, že jsou férové," upřesnila Hobíková.
Jak souhlasně uvedli někteří ostatní velcí prodejci, výše slev není už tak velká a nemusí být na první pohled tolik lákavá, zákazníci ale z principu ušetří stejné množství peněz jako v předchozích letech, protože e-shopy měly dříve možnost s cenami více manipulovat ve svůj prospěch. Letošní průměrná sleva je 19 procent, reálně se lze nejčastěji setkat se slevami 10–40 %.
Na vyšší slevy lze narazit především u sezónního zboží, které je potřeba rychle vyprodat, aby ve skladech i na pultech uvolnilo místo. To se týká zejména podzimních a zimních módních kolekcí nebo vánočních dekorací.
Například v prodejnách Globus nyní najdete až o 80 % levnější domácí potřeby, hračky, obuv, oděvy i elektroniku. Tesco letos zařadilo do povánoční výprodeje především zmíněné vánoční zboží – ozdoby, světelné dekorace, balicí papíry, domácí potřeby se svátečními motivy či hračky, které vás nyní vyjdou o 30 až 75 % levněji. Už tradičně probíhají výprodeje (nejen) vánoční kolekce i v obchodních domech IKEA, kde vánoční dekorace, nábytek nebo doplňky a kuchyňské spotřebiče koupíte se slevou až 50 procent.
Podle Hobíkové z Mall.cz sahají zákazníci nejčastěji po zlevněných televizích, pračkách, myčkách a ledničkách, tedy dražších spotřebičích. V nákupních košících se hojně objevují také větší balení pracích prostředků či tablet do myčky.
Zájem o velké či drahé spotřebiče v akcích potvrdila i mluvčí sítě prodejen Datart Olga Dolínková. Vedle televizí, mobilních telefonů a počítačů se podle ní často kupují i kuchyňské roboty, kávovary a elektrické zubní kartáčky.
V e-shopu CZC je velká poptávka po výprodejových klávesnicích, sluchátkách a dalším herním příslušenství, dále také po tiskárnách a v souvislosti s aktuální situací i po měřičích spotřeby elektrické energie, uvedla to mluvčí Michaela Balarinová.
Analytik Michal Buzek z internetového srovnavače cen Heureka.cz zase prozradil, že se letos ve velké míře kupuje nábytek. Velký zájem je prý o pohovky, ložnicové sestavy i zahradnické vybavení. Lidé v akci nakupují také potřeby pro volný čas jako například pruty a navijáky či brýle pro virtuální realitu, uvedl Buzek s tím, že k úhradě nákupů zákazníci často využívají peníze, které dostali jako vánoční dárek pod stromeček.
Zdroj: ČTK
A jak je to u vás? Čekáte s pořízením dražších položek na povánoční slevy?