Kupujete zboží na dobírku? Ještě před sedmi lety se jednalo o nejčastěji volenou možnost platby za online objednávky. Teď o ni ale zájem upadá. Lidé šetří každou korunu a za dobírku jich platí hned několik desítek. A ceny mají podle odborníků i nadále růst. Na scénu proto přichází řada nových způsobů, které umožní si nejprve zboží převzít a vyzkoušet, a až pak za něj platit. O jaké metody placení se jedná a nahradí v blízké budoucnosti dobírky úplně?
První velký pokles zaznamenala v posledních letech dobírka kvůli pandemii, kdy si lidé zvykli platit zboží předem, aby se následně usnadnilo jeho bezkontaktní doručení. V současné době jsou důvody spíše finanční.
Poplatek za dobírku kolikrát činí i 40 Kč (což se mnohdy téměř rovná nejlevnějším způsobům přepravy na výdejní místa) a lidé v krizi šetří, kde se dá. Volba proto stále častěji padá na platbu předem, která je zadarmo.
Kupte se slevou Ponožky Puma.
„Platba kartou online není oproti dobírce v nákupních košících zpoplatněna. […] Vzhledem ke zhoršující se ekonomické situaci českých domácností očekáváme, že lidé budou více šetřit, a projeví se to i ve způsobu platby na e-shopech,” uvedl již v roce 2021 v tiskové zprávě s výsledky průzkumu společnosti GLS Pavel Včela, ředitel pro Českou republiku. Z dat mimo jiné vyplynulo, že při nákupu zboží v e-shopech volí online platbu kartou již více než polovina Čechů. Mladí lidé ve věku 18 až 26 let zase upřednostňují placení na internetu pomocí služby Apple či Google Pay.
I přesto má dobírka své stálé příznivce. „Někteří lidé to stále berou jako nejbezpečnější variantu online nákupu. Je také důležité uvědomit si, že řada Čechů nemá například na platební kartě povolené online platby. I přes trvalý pokles u dobírek patří Česko stále k trhům, kde je tato volba oblíbenější než ve zbytku Evropy,“ uvedl Miroslav Michalko ze společnosti Zaslat.cz.
Pro obchodníky se naopak jedná o platební metodu značně nevýhodnou – zákazníci často objednané zboží nepřebírají a e-shopům vznikají zbytečné náklady na jeho přepravu. Podle odborníků proto začnou prodejci dobírku postupně omezovat, především u drobných nákupů, a ponechají ji pouze u větších objednávek za tisíce až desetitisíce korun. „A pravděpodobně postupně opět zdraží. Klidně až na dvojnásobek,“ domnívá se Richard Kotrlík, CEO platební služby Skip Pay.
Podle Kotrlíka budou obchody hledat spíše cesty, jak zákazníkům dopřát výhody dobírky, ale skrze služby, které jsou výhodnější pro obě strany: „Dobírku tedy pravděpodobně nahradí ‚nová dobírka‘, která bude spíše na principu odložené platby. Zákazníci si tak budou moci zboží před zaplacením skutečně vyzkoušet a ujistit se, že si ho nechají,“ doplnil.
Právě odložené či rozložené platby jsou u zákazníků čím dál populárnější a v mnoha českých e-shopech již nyní významně rozšiřují možnosti platebních metod. Někteří velcí prodejci nabízí své vlastní (např. Mall Pay či Alza třetinka), případně spolupracují se službami typu Twisto, Klarna, Skip Pay apod.
Současný trend odložených plateb potvrdil pro magazín RetailNews.cz i Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates: „V příštím roce přibude objednávek s takzvanou odloženou platbou, která má potenciál nahradit klasickou dobírku. Ta je pro mnoho obchodníků oprávněně nejméně oblíbeným způsobem uhrazení objednávky. Odložená platba je tak ideální volbou pro nedůvěřivé zákazníky, kteří preferují dobírku. Nejčastěji mají na uhrazení zboží 14 dnů, prodejce však získá peníze záhy po objednávce.“
Kupte se slevou Vysavač na okna Nemo Leifheit.
Je tak velmi pravděpodobné, že podpora odložených plateb bude v budoucnu na úkor dobírek stoupat a struktura platebních metod se na e-shopech výrazně promění. Otázkou zůstává, jakým způsobem budou moci platit ti zákazníci, kteří dobírky volí proto, že vůbec nechtějí či nemohou využívat online plateb (ať už pro zaplacení přímo na e-shopu či splacení odložených plateb).