Nový rok přináší několik zásadních změn ve fungování e-shopů i kamenných prodejen, 6. ledna totiž vstoupila v platnost novela zákona o ochraně spotřebitele. Dochází tak nejen k úplnému zrušení EET, ale i k zákazu dvojí kvality výrobků nebo falešných slev a mnohem složitější bude také uzavírání kupních smluv po telefonu. Všechny právní novinky vám přehledně shrnujeme i s konkrétními informacemi o tom, jak ovlivní spotřebitele i samotné obchodníky.
Dříve nenáviděná a obávaná elektronická evidence tržeb už je minulostí. A to ani ne tak kvůli nesouhlasu podnikatelů, jimž v dobrovolném režimu EET vyhovovala.
Hlavním důvodem zrušení celého systému je podle Ministerstva financí ČR narůstající počet bezhotovostních plateb. V současnosti tvoří až 80 % všech tržeb, přínos do státního rozpočtu by tak byl zanedbatelný a vláda se raději bude soustředit na jiné příjmy.
„Nabídne-li vám obchodník na zboží slevu, bude také nově muset uvádět i cenu, za niž výrobek prodával v předchozím období. Tím by se mělo podstatně ztížit uvádění falešných slev,“ popisuje advokát Ondřej Preuss z webu DostupnýAdvokát.cz.
Výhodou je, že už se nemusíte obávat smyšlených slev, a pokud se s nimi setkáte, můžete prodejce nahlásit ČOI. Na takové klamavé praktiky už nemá právo, protože novela zákona o ochraně spotřebitele nabyla účinnosti 6. ledna 2023.
Telemarketing jako takový bude fungovat dál, ale už vás nikdo nemůže nutit uzavřít kupní smlouvu během hovoru. Dokument nabývá platnosti až tehdy, kdy vyjádříte svůj souhlas i písemně (listinnou nebo elektronickou formou).
„Telefonující se zpravidla domnívá, že vede nějaký z běžných hovorů s prezentací služeb či zboží. Později se často nestačí divit, že během něj pod větším či menším psychologickým nátlakem a manipulací uzavřel také smlouvu, od níž později složitě odstupuje,“ doplnil Preuss.
Kupte se slevou Rychlovarná konvice President Tescoma.
A mezi nepovolené praktiky se nově zařadila i dvojí kvalita potravin. Zákaz těchto výrobků začal platit už v minulém roce. Až do května ale trvalo takzvané přechodné období, během kterého mohly být tolerovány výjimky. Nejčastěji se nesrovnalosti týkají množství přídatných látek nebo celkového složení. Ještě v minulém roce se přitom objevovaly problematické výrobky, které navzdory stejnému výrobci i názvu obsahovaly různé složky.