Nejen běžné ceny stále narůstají, i při nákupu produktů v akci si oproti minulým rokům připlatíte. Pokud vás však jako první napadá máslo, olej či paprika, budete překvapeni. Podívejte se, u kterých produktů vzrostla jejich akční cena nejvíce a jak na to doplácí české domácnosti. Nepatříte mezi ně také?
Možná si ještě pamatujete na období před pěti lety, kdy poprvé prudce vzrostly ceny másla. Zdražení této položky se stalo vděčným tématem k hovorům i k nespočtu vtipů, mluvilo se i o máslové krizi. O největší zdražení se však v dnešní době nejedná.
Z dat nákupního rádce Kupi, který již deset let monitoruje ceny v akčních letácích, vyplývá, že největší cenový rozdíl v akcích velkých řetězců je u margarínu, konkrétně především toho od značky Rama. Jeho cena za poslední tři roky vzrostla o více než 70 %. Od výrobců se může jednat právě o reakci na rostoucí ceny másla a následný přechod zákazníků k jeho alternativám.
Kupte se slevou Margaríny Rama.
Druhé místo v oblasti nejvyššího zdražení patří okurce hadovce, za kterou dáte v průměru o skoro 60 % více než v roce 2019. Podobné zdražení lze pozorovat i u těstovin, konkrétně u bezvaječných Rosických těstovin, které stojí o 58 % více. Mezi další položky s největším zdražením patří třeba pomeranče, cuketa či chipsy Lay's. Vyplývá to z dat nákupního rádce Kupi.cz.
Nárůst cen ve slevových akcích není jediným problémem – u mnohých položek je mnohem těžší ulovit je v akci, než tomu bylo v minulosti. Jiné se ale naopak nakupovat bez ní ani nevyplatí, jsou totiž zlevněné skoro pořád.
Kupte se slevou Prací gel Persil.
Rostoucí ceny a nedostatek slev jdou přitom přímo proti potřebám Čechů – jak vyplývá z průzkumu agentury STEM/MARK, čtvrtině domácností vystačí jejich rozpočet jen na nejlevnější jídlo a oblečení. Vedle nezaměstnaných pociťují finanční problémy hlavně penzisté a rodiče na rodičovské dovolené, konkrétně 47 % respondentů z těchto dvou skupin.
Snahu ušetřit lze pozorovat i na snaze lidí nakupovat v akci. „Nákupní rádce Kupi zaznamenává v aktuálním období zvýšenou návštěvnost a zájem o akční letáky – jednoduše řečeno začínají slevy vyhledávat i ti lidé, pro které před pár měsíci nebyly tolik důležité,“ říká šéfredaktorka magazínu Kupi Linda Michalčíková. Kupi jim k tomu nabízí řadu nástrojů:
Aby se vyhnuli zdražování, sahají výrobci i po nenápadných tricích, díky kterým snižují své náklady. Pokud vaše oblíbená položka stojí stále stejně, zbystřete – možná se zmenšila. Tzv. „smrskflace“ spočívá ve snižování objemu a gramáže produktů za účelem zachování jejich ceny. Sledovat ji lze například u čokolády, těstovin či již zmíněného margarínu. Řádově může jít i o jednotky až desítky gramů, zmenšená balení jsou však na přepočet zpravidla dražší než dříve. Více jsme o tomto tématu psali v našem minulém článku.