Obrácené nakupování, obrácený název. To je strategie, kterou se známý prodejce sportovního oblečení a vybavení rozhodl podpořit svou secondhandovou kampaň ve třech belgických městech. Nejedná se přitom o ojedinělý projekt. Výkup a následný prodej použitého oblečení podporuje Decathlon i u nás, pouze v omezenějším měřítku. A není sám, prodej módy z druhé ruky zavádí i spousta dalších velkých značek.
Neobvyklé nápisy na prodejnách Decathlon i na sociálních sítích a webových stránkách zmátly v polovině října (nejen) řadu obyvatel tří belgických měst: Evere, Ghent a Namuru. Při bližším zkoumání je však patrné, že se jedná o tentýž název značky, pouze zrcadlově obrácený a psaný pozpátku. Značka tímto krokem odstartovala svou měsíční akci, v rámci které vykupuje od zákazníků použité sportovní oblečení a vybavení, následně jej na své náklady opraví či vyčistí a poskytne zpátky do prodeje za výrazně nižší cenu.
Kupte se slevou Treková hůl McKINLEY.
Chce tímto krokem nejen zamezit zbytečnému vyhazování věcí v dobrém stavu, které by ještě mohly posloužit, ale také podporuje sportovní aktivity u rodin, které by si zboží za plné ceny nemohly dovolit. Akce trvá jeden měsíc, výkup a prodej bazarového zboží bude tedy v Belgii probíhat až do poloviny listopadu.
„Naším cílem je dát druhou šanci co nejvíce sportovnímu vybavení, abychom snížili dopad na životní prostředí a minimalizovali zbytečné vyhazování. A navíc second hand od Decathlonu umožní chudším spotřebitelům nakupovat kvalitní sportovní vybavení za nižší ceny,“ přiblížili záměr zástupci firmy na nedávné tiskové konferenci.
Obdobné mini projekty realizuje Decathlon pravidelně po celé Evropě a výjimkou nejsou ani u nás. Letos v zimně bylo například možné na prodejny odnést zimní boty, které Decathlon od zákazníků vykupoval, dával do pořádku a následně na pultech nabízel pod bazarovou cenovkou za sníženou cenu. Akce se těšila velké oblibě především mezi rodiči menších dětí s často se měnící velikostí bot.
V rámci dlouhodobé ekologické a udržitelné strategie zařadila značka rovněž na svůj e-shop kategorii s názvem Zpátky ve hře. Ta dává druhý život vráceným či vystaveným výrobkům, které jsou jen vybalené, mírně opotřebované, případně mají drobné kosmetické vady. Ceny za takové zboží mohou být až o polovinu levnější, zejména u dražších kousků (např. lyžařského nebo cyklistického vybavení) ušetří zákazníci tímto způsobem i tisíce korun.
Udržitelnost leží na srdci čím dál většímu počtu módních značek. A vlastní „sekáče“ se stávají nedílnou součástí řady z nich. Současným trendem je především výkup a nákup použitého zboží probíhající online. Značky si buďto nechávají bazarové oblečení od zákazníků přímo zasílat, následně jim vyplatí určitou částku a zboží prodají samy na svém e-shopu. Nebo poskytnou na svých platformách prostor, kde si mohou zákazníci své obnošené oblečení a módní doplňky sami vystavovat a prodávat.
Svůj bazar aktuálně provozuje Zalando pod názvem Pre-owned. Dále H&M, které spustilo secondhandový prodej na platformě Sellpy a obnošené streetwearové zboží vykupuje ve své pražské pobočce ve Vnitrobloku i internetový obchod Footshop.