Alza oznámila, že plánuje kompletně stáhnout nabídku všech elektronických časopisů a novin z prodeje a ukončit prodej jejich předplatných. Podle prodejce o ně není zájem. Přesto se všeobecně čím dál více tištěných magazínů do online světa přesouvá. A pokud ne, tak jich spousta zdražuje. Vydavatele k tomu tlačí vysoké výrobní náklady. Kdy bude prodej digitálních tiskovin na Alze ukončený? A jaké tištěné tituly brzy úplně zmizí ze stánků?
Každý rok se na Alze prodají řádově desítky tisíc elektronických „výtisků“ nabízených e-novin a e-časopisů, které mnohdy vychází levněji než jejich tištěné varianty. Ani to ale nestačí, aby se tato kategorie zboží internetovému prodejci vyplatila.
Jak strategii vysvětlila mluvčí Alzy Daniela Chovancová: „Velké vydavatelské domy si řeší distribuci přes vlastní prodejní kanály, zatímco z našeho pohledu je provoz náročný na IT vývoj a údržbu. Alza vždy vyhodnocuje veškeré své projekty z hlediska nákladů a jejich přínosu, proto jsme se jako firma rozhodli prodej digitálních časopisů ukončit a uvolněné kapacity využít v kategoriích, ve kterých je Alza tradičně silná a mají vysoký růstový potenciál,“ uvedl to server Lupa.cz.
Kupte se slevou Tablet iGET SMART W201.
Nabídka digitálních novin a časopisů bude na Alze ukončena k 31. lednu 2023. Již od 15. října letošního roku není možné zakoupit u prodejce dlouhodobá předplatná periodického tisku. Mluvčí Alzy současně doplnila, že dalšího digitálního obsahu se nové opatření netýká. Naopak, e-knihy a audioknihy se podle Chovancové těší u zákazníků stále větší popularitě.
Za dříve zakoupená a nevyčerpaná předplatná bude prodejce vracet (poměrnou) částku, koupené e-časopisy a e-noviny si budou moci zákazníci ještě během února stáhnout ve formátu PDF do svých jiných zařízení, aby o ně nepřišli. Provoz webové čtečky Alza Media, která umožňuje prohlížení digitálních výtisků, potom bude finálně ukončen 31. března 2023.
Během října také mohlo čekat nemilé překvapení na mnohé čtenáře tištěných periodik. Řada tuzemských časopisů totiž musela během října zvýšit své prodejní ceny. Týká se to především velkých vydavatelů, jako je např. Czech News Center (CNC), Mafra či Vltava Labe Media (VLM), kteří tímto reagují na zvyšující se náklady nejen energií, ale také papíru a dalších.
Kupte se slevou Instantní káva Nescafé Classic Crema.
Zdražení se týká především televizních programů (o cca 2 Kč), lifestylových magazínů pro ženy (o 3–10 Kč) nebo společenských časopisů i časopisů o vaření a zdraví (zdražení až o 15 Kč), srovnání uvedl web Mediaguru.cz.
Nepříznivou situaci na trhu dokazuje i fakt, že mnohé známé a dlouhodobě vydávané tituly vysoké náklady neustály a v tištěné podobě úplně končí. Jedná se především o tituly z kategorie lifestylových a společenských časopisů, kterých se případné zdražení dotýká nejvíce.
Ze stánků tak úplně zmizí časopisy Moje psychologie, Moje zdraví, Dieta, F.O.O.D., Maminka a Těhule, které vydává mediální dům Czech News Center. Nově budou dostupné již pouze v digitální podobě na webu.
„U titulů, které se soustředí na témata životního stylu, je to pro nás ta nejsmysluplnější cesta. Měníme formu a distribuci obsahu, abychom byli blíže potřebám našich čtenářů,“ vysvětlil pro média Tomáš Stránský, jeden z šéfů Czech News Center. Šéfredaktorka Netušilová zase potvrdila: „Rušíme sice některé tištěné tituly, ale jejich obsah nám zůstává. Některé větší projekty, které vznikaly pod hlavičkou daných brandů, dostanou třeba videopodobu, určitě zachováváme také úspěšné projekty typu F.O.O.D., Piknik nebo Buď fit s Dietou.“
Pro redukci tištěného portfolia se rozhodla i konkurenční Mafra. Ta ještě letos ukončí prodej papírových časopisů Speed, Můj svět a Na chalupě s Terezou Bebarovou.
Obdobnou strategii volí také čím dál více řetězců. Rostoucí náklady, vysoké ceny za papír, nižší zájem, posilující vliv internetu i ohled na životní prostředí. To jsou nejčastější důvody, kvůli kterým se spousta akčních letáků přesouvá již pouze do digitální podoby.
Již před několika lety se k takovému kroku uchýlila IKEA, která přestala vydávat svůj ikonický tištěný katalog a v poslední době ustupují od tradičních tištěných letáků i řetězce jako Asko, CBA družstvo či Makro a částečně také Penny nebo Globus, kteří zasílání letáků výrazně omezili.