Dokřupava vypečená husička s křehkým masem, kysané zelí a nadýchaný knedlík. Jen málokterý Čech odolá voňavé tradici velikonoční nebo svatomartinské husy. Ty se na pultech obchodů objevují ve slevových akcích téměř po celý rok. Loni vycházelo kilo této lahůdky v akci v průměru na 90 Kč za mraženou a 130 Kč za chlazenou husu. Letos byste však stránkami akčních letáků listovali marně. Řetězce totiž prozatím letošní akční ceny hus nezveřejnily.
Pečená husa se v českých končinách těší velké tradici a oblibě. Její příprava se většinou pojí se svátky, které doprovází období půstu, po němž tradičně následuje příprava sváteční pečínky a dalších dobrot.
To jsou nejen oblíbené oslavy jara Velikonoce, ale i podzimní svátky sv. Václava, jenž připadá na 28. září, a sv. Martina, který se slaví 11. listopadu a bývá tradičně spojován nejen s husou, ale i mladým svatomartinským vínem.
Z dat nákupního rádce Kupi.cz jsme zjistili, že průměrná cena za kilogram chlazené husy byla loni 206 Kč, v akci pak 130 Kč. Cena mražené husy byla průměrně 150 Kč, v akci pak 90 Kč. V podzimních měsících stál kilogram husy průměrně 80 Kč. Rekordně nejnižší akční cenu mimo běžné „hodovní“ měsíce nabízel řetězec Penny Market, a to 65 Kč/kg.
Jakou slevu na husy najdeme v obchodech letos, je prozatím ve hvězdách. „V rámci svatomartinských hodů plánujeme zařadit do akční nabídky také husy i husí prsa,“ uvedla pro Kupi.cz tisková mluvčí hypermarketu Globus Aneta Turnovská. K výši slevy se však z konkurenčních důvodů mluvčí nevyjádřila.
Kupte se slevou Zelí bílé kysané.
„Z dat nákupního rádce Kupi.cz vyplývá, že se husa v akci letos prozatím neobjevila v žádném z akčních letáků našich řetězců. V loňském roce se přitom v akcích vyskytovala průběžně, a to již v měsíci lednu, poté v jarních měsících ve spojitosti s Velikonocemi a nakonec i na svatého Martina,“ uvádí Linda Michalčíková za Kupi.cz.
Důvodem může být zvyšující se cena těchto ptáků, kvůli níž by mnohé řetězce nemusely slevy vůbec zavést. „Přestože v cenách se projeví dražší krmiva i energie, dvojnásobné v žádném případě nebudou,“ uvedla předsedkyně představenstva Českomoravské drůbežářské unie Gabriela Dlouhá.
Absenci hus v letácích vysvětlují zástupci obchodních řetězců nízkým zájmem ze strany zákazníků. „Husy tento rok nebyly promovány, protože vyjma období svatomartinských hodů nejsou zákaznicky upřednostňovány a naši zákazníci dávají přednost masu kuřecímu či kachnímu,“ objasnila za Globus Turnovská.
„Čerstvou husu zařazujeme vždy v rámci svatomartinské nabídky, stejně tomu bude i v letošním roce. Tuto akci plánujeme na začátek listopadu, o přesném složení nabídky i cenách budeme zákazníky informovat přímo v našem letáku,“ sdělil tiskový mluvčí řetězce Lidl Tomáš Myler.
Mluvčí Kauflandu Renata Maierl pro Kupi prozradila, kdy budou v jejich řetězci husy v akci. „Stejně jako každý rok budeme mít v prodeji před svatomartinským svátkem husy. Začínáme od středy 2. listopadu. V nabídce nebude chybět husa mražená, mražené husí stehno či prso nebo také husa chlazená, chlazené husí stehno a prso. Prodejní ceny však z důvodu konkurence s předstihem nemůžeme zveřejnit.“
„Moc se omlouvám, ale budoucí promoce ani ceny nemohu z konkurenčních důvodů komentovat,“ dodal k tématu mluvčí Albertu Jan Mareček.