V poslední době roste počet případů s nevyžádanými balíčky. E-shopy i zásilkové společnosti tak využívají kontakty na spotřebitele a snaží se jim tímto podvodným způsobem prodat své zboží. Nemusí přitom jít o firmy, od kterých jste si v minulosti něco objednali. Většinou je vůbec nebudete znát. Jak se takovým nekalým praktikám bránit? A na co si dát největší pozor?
Jakmile si něco objednáte, jste ze zákona povinni zboží převzít a zaplatit. V opačném případě musí ale nejprve obchodník dokázat, že na dané zboží existuje smlouva. A pokud se tato skutečnost neprokáže, vy vůči němu žádné povinnosti nemáte.
„Spotřebitel na své náklady nemusí nic vracet. Dokonce není ani nutné společnost o doručení neobjednané zásilky informovat,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Odborníci doporučují písemně upozornit odesílatele, aby vás odstranil z databáze. Máte na to plné právo. Pokud totiž s jeho jednáním nesouhlasíte, porušuje tím zákon o ochraně osobních údajů (GDPR). Nejlépe pošlete psaní doporučeně a s dodejkou. Pokud by to ale situaci nevyřešilo, obraťte se na Úřad pro ochranu osobních údajů.
Pozor byste si měli dát i na konkrétní společnosti. Poškození spotřebitelé často zmiňují například polskou firmu Stander Sp. z.o.o., která svoje agresivní obchodní praktiky uplatňuje i v České republice. Jen za letošní rok přibyly stovky stížností.
Některé firmy jdou ale při porušování zákonů ještě dál a chtějí po lidech, aby přistoupili na různé formy předplatného. Často si přitom vybírají seniory, kteří se jim jen těžko brání. Zaplacením složenky se mnohdy zavážou k dalším platbám, které už se pohybují v mnohem vyšších částkách.
V souvislosti s tím je často zmiňována společnost Mylando, která se zaměřuje hlavně na spodní prádlo nebo bižuterii. Důležité je tedy zboží nepřebírat a nic písemně ani telefonicky nepotvrzovat.